Op 12 februari zitten kippen met uitloop langer dan 16 weken binnen door de wettelijke ophokplicht die geldt vanwege de aanhoudende dreiging van vogelgriep. Overschrijding van de 16 weken termijn resulteert normaliter in een schadepost voor de boer; omdat dan ‘vrije uitloop eieren’ worden afgewaardeerd naar ‘scharreleieren’. Supermarkten willen loyaal zijn aan hun eierboeren.
Geen onnodige risico’s op vogelgriep
Meerdere supermarkten voorkomen deze afwaardering nu en zijn loyaal aan hun boeren, die met het ophokken aantonen juist goed voor hun dieren te zorgen. Niemand wil dat deze kippen onnodig risico lopen om door wilde vogels besmet te worden met vogelgriep.
Inkoop eieren voor contactprijs
Door LTO/NOP en NVP is de afgelopen tijd contact gezocht met diverse supermarktketens. Albert Heijn bevestigde afgelopen week als eerste supermarktketen dat zij de eieren van deze boeren ook na deze datum zal blijven inkopen voor de gewone contractprijs. Datzelfde geldt inmiddels ook voor Jumbo, Superunie (Boni, Boon, Coop, Deen, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz), Lidl en Bidfood.
Aangepaste verpakkingen
De eieren worden in aangepaste verpakkingen in de schappen gelegd, met duidelijke informatie voor de consument. Daarmee tonen deze retailers loyaliteit aan hun eierboeren. De pluimveesector is erg blij met deze ontwikkeling en hoopt ook dat andere winkel(keten)s in Nederland en Duitsland dit voorbeeld volgen.
Risico vogelgriep
Zodra het risico op vogelgriep voldoende geweken is en de overheid de ophokplicht intrekt; gaan de kippen vanzelfsprekend weer naar buiten. En worden de vrije uitloop eieren weer in de normale verpakking voor kippen met uitloopeieren aangeboden.
Bron: LTO Nederland