De Mmmeggies is een club Nederlandse pluimveehoudsters die het eerlijke verhaal over het ei willen vertellen en het ei in Nederland willen promoten. ‘Het ei is namelijk een superfood van de bovenste plank’, aldus de Mmmeggies.
Samen bundelen de boerinnen hun krachten om in gesprek te gaan met consumenten. In het kader van Internationale Vrouwendag vertelt pluimveehoudster en ledenraadslid Jolanda Kieftenbeld over girl power in de pluimveesector.
Superfood
‘’Het imago van het ei is niet bij iedereen positief’’, vertelt Jolanda. ‘’Het zou ongezond zijn, bijvoorbeeld door het hoge cholesterolgehalte. Dat is jammer, want eieren zijn hartstikke goed voor je. Ze zitten boordevol eiwitten en mineralen. Het is een goed-betaalbaar, veilig en duurzaam product. Goed voor jong en oud, bijvoorbeeld doordat het bijdraagt aan sterke spieren en botten.’’
‘’Zelf benadruk ik vaak de veelzijdigheid van een ei, het is echt het goud van de keuken. Je kan ze elk moment van de dag eten. Voor pubers is het ideaal om de ergste honger te stillen. Het verzadigt, maar heeft weinig calorieën. En het ei is een ware vitaminebom, echt een superfood dus!’’
Aanpak
De Mmmeggies richten zich op het contact met de consument. Via diverse werkgroepen kan iedereen z’n ei kwijt. ‘’De één staat op beurzen, de ander maakt recepten, en weer een ander regelt een Paasactie. Zo bundelen we onze krachten, trekken we samen op en vertellen we gezamenlijk een eerlijk verhaal. Ieder op z’n eigen manier. Dat is onze kracht.’’ Ook bereiken ze de consument via @Boerburgertweet op Twitter en via een educatief ei-spel in het museum Corpus. In dit spel kun je je kennis over eieren, kippen en gezondheidsvoordelen van het ei testen.
Jolanda gaat zelf graag het gesprek aan met consumenten, bijvoorbeeld op grote evenementen. ‘’De gesprekken die ik heb, zijn heel wisselend. Ze variëren op basis van iemands interesse. Soms gaat het over het gezondheidsaspect van eieren, soms wissel ik recepten uit. En als mensen zelf kippen hebben, gaat het over de goede verzorging van de dieren.’’
De Mmmeggies zijn vanaf de start in 2014 bewust een groep met alleen vrouwen. Jolanda: ‘’Boerinnen staan vaak op een andere manier in de maatschappij dan boeren. Veel van ons hebben naast het bedrijf nog een baan buiten de deur. We staan op het schoolplein en komen in de supermarkt. Allemaal plekken waar we het gesprek met de consument aan kunnen gaan.’’
Internationale Vrouwendag: #ChooseToChallenge
Voor de Mmmeggies is corona op dit moment de grootste uitdaging, omdat persoonlijk contact met consumenten nu niet mogelijk is. Als dat weer kan, wil Jolanda graag roze gekookte eieren uitdelen op de Zwarte Cross, een groot muziekfestival. Ook de plaatselijke politiek en media staan op de agenda. ‘’Ik zie dat aspecten over de gezondheid van het ei en de pluimveesector verkeerd geframed worden. Ook daarin wil ik me inzetten voor het eerlijke verhaal over eieren.’’
Op dit moment werkt ze aan haar persoonlijke uitdaging: ervoor zorgen dat het reguliere pluimveeboerderij kan omschakelen naar één van de eierconcepten, zoals één-ster-beter-leven. ‘’Dat we regulier boeren is geen bewuste keuze, maar omschakelen kost tijd en geld.’’ Stapje voor stapje is Jolanda aan het verduurzamen. Zo liggen er al zonnepanelen op het dak en produceert ze lokaal eigen kippenvoer. ‘’Inmiddels heb ik een stuk grond aan kunnen kopen, zodat de kippen in de toekomst naar buiten kunnen.’’
Op haar bedrijf spreekt ze nog wel dagelijks consumenten: bij de eierautomaat en in de boerderijwinkel. Rechtstreeks bij de boer kopen, wint sinds de coronacrisis aan populariteit. Wie weet dat dat de missie van de Mmmeggies in de hand werkt en deze periode het imago van het ei positief beïnvloedt.
Wil je meer weten over de gezondheid van eieren? Kijk dan op www.mmmeggies.nl, www.blijmeteenei.nl of www.mtskieftenbeld.nl
Bron: Agrifirm