De consumptie van pluimveevlees en eieren in Colombia en Peru neemt elk jaar toe. “Dat biedt kansen voor Nederlandse bedrijven die internationaal opereren in de pluimveeindustrie,” zegt Peter Snoeijenbos van Marel, wereldspeler in technologie voor de verwerking van onder meer pluimveevlees. Het bedrijf heeft Nederlandse wortels.
Marel heeft inmiddels in zowel Colombia als Peru een aantal grote pluimvee-integraties als klant. “Er vindt op dit moment in beide landen een schaalvergrotings- en kwaliteitsslag plaats,” zegt Snoeijenbos. Hij constateert dat bedrijven uit de pluimveesector in deze Zuid-Amerikaanse landen behoefte hebben aan kennis en technische ondersteuning. “Daarbij wordt zeker gekeken naar Nederland. Verschillende bedrijven uit de Nederlandse pluimveeindustrie zijn hier al met succes actief. Ons land heeft een goed imago.”
Digitale Roadshow
Dat is ook de reden dat het landbouwteam op de Nederlandse ambassade in de Colombiaanse hoofdstad Bogota en Holland House Colombia een digitale roadshow organiseren. Doel van dit vierdaagse programma (8 tot en met 11 november) is om Nederlandse pluimveebedrijven te informeren over de kansen en mogelijkheden van samenwerking met Colombiaanse en Peruaanse bedrijven. Peter Snoeijenbos is als bestuursvoorzitter van Holland House Colombia betrokken bij de digitale roadshow.
Hij werkt nu 14 jaar voor Marel in Latijns-Amerika. Zijn werkgebied omvat ruim twintig landen in Midden-Amerika, de Caraïben en het noordelijk deel van Zuid-Amerika. Het regiokantoor van Marel in Bogota telt 17 medewerkers. Snoeijenbos is salesmanager pluimvee.
Groei bevolking
Marel is mondiaal marktleider als het gaat om technologie voor de verwerking van pluimveevlees. Voor de onderneming is de regio Midden- en Zuid-Amerika interessant omdat – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Europa – de bevolking groeit en bovendien de consumptie per hoofd van de bevolking toeneemt. “Dat zijn sleutelfactoren voor bedrijven zoals Marel. Hier is sprake van duidelijke groeimarkten.”
Lees verder onder afbeelding
Verticale integratie pluimveeketens
Colombia is een land met op dit moment nog een groot aantal pluimveeverwerkende bedrijven, waarvan een paar echt grote partijen. Snoeijenbos: “Je ziet wel een beweging. Er is in toenemende mate sprake van verticale integratie waarbij de verwerkers pogen om meer controle te krijgen over de hele productieketen. Dat geldt zowel voor eieren als vlees. Deze clustering maakt het makkelijker voor Nederlandse bedrijven om zaken te doen.”
Stabiele groeimarkt
Peru kent minder pluimveevleesverwerkende bedrijven. De markt is overzichtelijker georganiseerd dan in Colombia. Ook hier is sprake van een stabiele groeimarkt, zegt Snoeijenbos. “Wat hier wel speelt is de benoeming van een nieuwe president. Het Peruaanse bedrijfsleven maakt zich zorgen over de politieke ontwikkelingen in het land. Dat remt de investeringen. Ik ga ervan uit dat dat tijdelijk is. Die verwachting heb ik door jarenlange ervaring in deze regio.”
De pluimveeketens in Colombia en Peru spelen in op de bevolkings- en consumptiegroei door de productie van eieren en pluimveevlees op te voeren. Daarbij is grote behoefte aan kennis en technologie. Snoeijenbos: “En dat in alle schakels van de keten, van genetisch uitgangsmateriaal tot en met verpakkingen.”
Aanscherping milieueisen
Verduurzaming van de productie en verwerking is daarbij ook een belangrijk thema waarbij Nederlandse bedrijven kunnen assisteren. “Bijvoorbeeld verwerking van proceswater en slachtafval. De milieueisen worden ook in deze landen strenger. Een bedrijf dat hier in Colombia een fabriek wil bouwen is zeker een jaar bezig om alle vergunningen te krijgen. Verduurzaming van het productieproces vraagt kennis en technologie. Dat is hier in de regio niet of nauwelijks aanwezig.”
Service vanuit de regio
Marel is mondiaal in veel landen met een eigen kantoor aanwezig, niet alleen met een verkoopafdeling, maar ook met eigen servicemonteurs. Zo is Marel in Zuid-Amerika vertegenwoordigd in onder meer Brazilië en Chili, en ook in Colombia. “Snelle service is cruciaal”, zegt Snoeijenbos. “Is er een probleem met een van onze verwerkingslijnen dan kunnen wij snel aanwezig zijn om dit op te lossen en hoeft er niet gewacht te worden totdat een monteur uit Nederland is ingevlogen. Dat geeft onze klanten ook extra vertrouwen om met ons in zee te gaan.”
Wie zaken wil doen in landen als Colombia en Peru moet zich in het Spaans verstaanbaar kunnen maken of een lokale agent meenemen, adviseert Snoeijenbos. “De praktijk wijst uit dat lang niet iedereen het Engels machtig is, ook niet bij de grote bedrijven. Persoonlijk contact is uiterst belangrijk om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Daar moet je tijd, energie en dus geld in willen steken. En liefst Spaans spreken.”
Bron: Agroberichten Buitenland