De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het gedrag bij het inkopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.038 Nederlanders, van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan de werkelijke kosten laten zien.
Tegelijk wordt door de consument nog te weinig naar het etiket achterop producten gekeken. Maar 1 op de 3 Nederlanders kijkt hoe gezond een product is en nog minder Nederlanders hebben oog voor de duurzaamheid van het product. LTO Nederland vraagt het nieuwe kabinet daarom om te investeren in bewustwording over voedsel.
Voedseluitgaven
De Nederlandse consument overschat zijn uitgaven aan voedsel. Uit onderzoek van Direct Research blijkt dat Nederlanders de illusie hebben dat een kwart van het inkomen uitgegeven wordt aan de voedsel. In werkelijkheid is het nog minder dan de helft daarvan. Het gemiddelde huishouden geeft maar zo’n 8% van het inkomen uit aan voedsel.
Duurzame keuzes
Ongeveer 4 op de 5 Nederlanders houdt zich op de een of andere manier bewust bezig met het product dat hij of zij koopt. Vooral seizoensproducten en scharrelproducten zijn daarbij favoriet, gevolgd door voedsel van Nederlandse bodem. Eenmaal voor het schap heeft echter maar 1 op de 3 Nederlanders oog voor de gezondheid van voedsel. En ondanks dat 80% van de Nederlanders aangeeft producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen, let maar 1 op de 5 consumenten op duurzaamheid bij het lezen van het etiket.
Bewustwording
De Nederlandse land- en tuinbouw levert dagelijks gezond en vers voedsel, waarvoor meer bewustwording bij de consument mag komen. Daarom vraagt LTO Nederland aan het nieuwe kabinet om te investeren in programma’s als jong leren eten en boerderijeducatie. Zo leren jonge kinderen waar het voedsel vandaan komt, wat gezond en lekker is en welke duurzame keuzes zij kunnen maken. Belangrijk is daarbij dat het voor de consument duidelijker wordt waar het product vandaan komt, en op welke wijze het product geproduceerd is.
Onderzoek
LTO Nederland heeft onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch gevraagd te peilen hoe Nederlanders denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Het kwantitatieve brede onderzoek onder 1.038 Nederlanders is na herweging op geslacht en leeftijd representatief voor alle Nederlanders (18+). Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Bron: LTO Nederland