Het Beter Leven 1 Ster concept heeft zich de afgelopen jaren al ruimschoots bewezen. “Het is een solide concept. De markt vraagt ernaar. Met onze jarenlange ervaring en een nieuw model qua afname en langetermijnsamenwerking is Beter Leven 1 Ster een unieke kans is voor de Nederlandse pluimveehouder die voor de eigen markt wil produceren.” Dit stelde Manager Agri Wouter Kroon van Plukon vorige week in een webinar over Beter Leven 1 Ster van De Heus Voeders en Coppens Diervoeding.
Kroon blikte in het webinar terug op het ontstaan van de langzaam groeiende vleeskuikens in Nederland. Dit begon in 2007 met de Volwaardkip, gevolgd door de Scharrelkip Beter Leven 1 Ster van Plukon en Albert Heijn. In 2014 startte de Kip van Morgen. Dit is een verzamelnaam voor diverse concepten, zoals de Goed Nest kip. In 2021 kondigden de Nederlandse supermarkten aan om vanaf 2023 uitsluitend kip met minimaal 1 Ster Beter Leven te gaan verkopen.
Omzetontwikkeling in euro’s
Kroon liet in het webinar zien dat Beter Leven 1 ster vanaf 2013 voortdurend een omzetgroei heeft laten zien. In 2020 was de omzet van Beter Leven 1 Ster 2,5 keer zo groot als in 2013. “Ondanks dat er in 2016 tot 2018 concepten als de Goed Nest kip en Kip van Morgen in de supermarktschappen werden geïntroduceerd, bleef de omzet van Beter Leven 1 Ster in de supermarkten stijgen”, vertelt hij.
Verschuiving: tussensegment verdwijnt
In 2020 bestond volgens Wageningen Economic Research 60 tot 65 procent van de Nederlandse vleeskuikenproductie uit reguliere vleeskuikens. Het tussensegment besloeg 25 tot 30 procent. Beter Leven 1 Ster had een marktaandeel van 5 tot 10 procent. Minder dan een half procent van het productievolume was biologisch. Richting 2023 zal het gehele tussensegment verdwijnen. Dit zal voor het grootste deel Beter Leven 1 Ster worden. Een groot deel van de reguliere productie zal verschuiven naar Beter Leven 1 Ster, zo is de verwachting van Kroon.
Onderdeel van groter geheel
Alle supermarkten schakelen in 2023 over naar Beter Leven 1 Ster. Albert Heijn, de grootste afnemer van Plukon start dit jaar met het ‘Beter voor Kip, Natuur & Boer’-programma. Dit is een exclusieve samenwerking met Nederlandse pluimveehouders. Naast dierwelzijn in de vorm van onder anderen Beter Leven 1 Ster is er in het programma ook aandacht voor andere duurzaamheidsthema’s zoals natuur en milieu en biodiversiteit en een gezond en eerlijk verdienmodel voor de pluimveehouder. “Dit onder meer met een langetermijnsamenwerking met afnamegarantie van minimaal vijf jaar”, aldus Kroon.
Wil je het webinar nog een keer (terug)kijken? Dat kan via deze link.
Tekst: Gerben Hofman