De stijgende brandstofprijzen leiden tot stijgende kosten voor boeren en tuinders. LTO pleit daarom voor een verlaging van accijns en terugkeer van rode diesel. De afgelopen dagen hadden verschillende media daar aandacht voor.
De Volkskrant besteedde aandacht aan het onderwerp met de kop “dure diesel treft transport en landbouw – en dus uiteindelijk de consument”. Tineke de Vries, voorzitter van de vakgroep Akkerbouw en Vollegrondsgroente, rekent voor: “De afgelopen drie weken verbruikte De Vries 3.000 liter diesel om het land te bewerken. Daar betaalde ze 4.860 euro exclusief btw voor, ruim 1.800 euro meer dan een jaar eerder. De kostenstijging moet ze deels zelf incasseren. In andere gevallen kan ze haar oogst duurder verkopen. ‘De verkoopprijs van suikerbieten en pootaardappelen, driekwart van mijn omzet, gaat omhoog.’”
Rusland belangrijke producent
“Spannende tijden voor wie met grote machines werkt,” schrijft ook NRC . Nu Russische olie naar alle waarschijnlijkheid wordt opgenomen in een zesde sanctiepakket dreigt er een tekort. NRC meldt dat “het probleem zich voornamelijk afspeelt rond diesel, waarvan Rusland een belangrijke producent is. Europa is een netto-importeur van diesel, en wendt zich voor een belangrijk deel tot Rusland. Bedrijven in de landbouw, de transportsector en de bouw hebben al langer last van de hoge brandstofprijzen voor hun tractoren, binnenvaartschepen en zware machines”.
Druk met beregenen
Tineke de Vries, voorzitter van de vakgroep Akkerbouw en Vollegrondsgroente, licht toe: “Op het land van De Vries in het Friese Hallum zijn de trekkers druk met het beregenen van het land, vanwege het droge voorjaar. ” Alternatieven voor de dieseltractoren zijn er eigenlijk niet. De Vries: „Als je een accu voor een elektrische trekker maakt, dan mag je die op een wagen achter je aan slepen, zo groot moet dat zijn.”
Rode diesel terug brengen
LTO heeft opgeroepen om accijnzen op brandstof te verlagen en rode diesel terug te brengen. Op 5 april werd in de Tweede Kamer een motie van BBB, SGP en van Haga aangenomen waarin het kabinet werd verzocht om te onderzoeken of rode diesel op korte termijn kan worden ingevoerd.
Bron: LTO Nederland