Ondernemen
Zoals iedere ondernemer, draait het in de pluimveehouderij om vraag en aanbod op de (wereld)markt. Een pluimveehouder verkoopt zijn vlees of eieren aan een verwerker of groothandel. Die spreken een prijs af voor het vlees of voor de eieren, afhankelijk van de (internationale) pluimveemarkt. Ondernemen is daarom een sleutelbegrip voor de Nederlandse pluimveehouder en alles wat bij zijn of haar bedrijf komt kijken.
In 2019 telde Nederland volgens de Rabobank 867 legpluimveebedrijven met 33,4 miljoen leghennen. Deze leghennen produceren jaarlijks circa 10,5 miljard eieren. Datzelfde jaar waren er 142 opfokbedrijven met 10,9 miljoen opfokplaatsen. Daarnaast werden er 875 vleespluimveebedrijven geteld.
Ondernemen in de pluimveesector
Er komt meer kijken dan alleen het produceren van pluimveeproducten. Op deze pagina vindt u alles over het ondernemerschap als boer, zoals interessante informatie en het laatste nieuws. Kortom, ook al heeft men als veehouder weinig invloed op de prijs, er zijn wel degelijk meerdere factoren in de bedrijfsvoering waarop men wel invloed heeft. Van voersaldo tot voermanagement, en van de boekhouding tot internationale invloeden.