De Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) geeft met een landelijke televisiecampagne de pluimveesector een steuntje in de rug. Met het filmpje wordt benadrukt dat de landbouw een vitale sector is. “Want voedsel is net als zorg en veiligheid een primaire levensbehoefte.”
Eendensector heeft het zwaar
Bewust is er gekozen om in het filmpje de zorg, winkeliers en thuiswerkers eerst een pluim te geven. “Zorg krijgen is in deze tijd van corona is een groot goed. Prioriteit is ook dat je voedsel tot je beschikking hebt. Iedere keten probeert het hoofd boven water te houden. Ook in de pluimveehouderij, al zie je dat bijvoorbeeld de eendensector het nu ontzettend moeilijk heeft. Voor kip zijn er gelukkig afspraken gemaakt”, stipt beleidsmedewerker Robin de Bruine van Nepluvi aan.
Het filmpje is in april opgenomen en wordt in april en mei honderd keer op de Nederlandse publieke omroep uitgezonden. “Een schouderklopje aan iedereen die het mogelijk maakt dat wij ook in deze uitdagende tijden ons geen zorgen hoeven te maken over voedselzekerheid. Want overal ligt vlees in het schap. Consumenten nemen dit vaak voor lief, maar het is geen gegeven. Daarom hebben we hier in de keten afspraken over gemaakt. Met het filmpje proberen we dat te verwoorden.” Voor de reclamespot is onder andere pluimveehoudster Elsemieke Wolfs te zien, namens Young Poultry People. Dit is een groep jonge pluimveehouders die wil laten zien dat hoe hoog de standaarden in Nederland zijn en hoe goed er met dieren wordt omgegaan.
Ode aan de pluimveehouderij
De ode aan de pluimveehouderij maakt onderdeel uit van Kip in Nederland, dat probeert een brug te slaan tussen de vleeskuikensector en de consumenten. Een aantal jaren geleden begon dat al met de slogan ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’. “Bedoeld om de sector een stem te geven. Hoe verwoorden we transparant waar het vlees vandaan komt. Kip in Nederland moet een helder, objectief informatieplatform zijn, dat ook een weerwoord geeft aan ngo’s, die met plofkipcampagnes fabeltjes over onze sectorgenoten de wereld in slingeren. Het moet wel een eerlijk platform zijn, want anders krijg je dat gegarandeerd terug. Dus vertellen we het niet mooier dan het is.”
Promotieproject Kip in Nederland
Het slaan van een brug naar de consument krijgt extra cachet met een Europese promotieproject, waarin Nepluvi mee participeert. Het initiatief komt vanuit de AVEC, de Europese overkoepelende organisatie van de pluimveeverwerkende industrie. “Dit vloeit voort uit de oproep van landbouwminister Carola Schouten, die constateert dat er bij consumenten een groeiende vraag naar achtergrondinformatie is. De Europese commissie staat er hetzelfde in. Daarom hebben we in 2019 een aanvraag gedaan voor een promotieproject, waarmee we het verhaal achter Kip in Nederland nog krachtiger kunnen uitdragen.”
Brug naar de consument
Met radiospotjes, social mediacampagnes en de inzet van vloggers en bloggers die producten en recepten promoten wordt de consument aangesproken. “Ook gaan we aan evenementen deelnemen om de mensen met producten in aanraking te laten komen en ook te laten zien waar die vandaan komen. Lang hebben wij ons als sector gericht op politici en beleidsmakers. Wij proberen met de Europese campagne in vijf landen, waaronder Nederland, een consumentenplatform te realiseren”, vertelt De Bruine, “Er leven veel vragen. Worden haantjes nu wel of niet vergast? Kan antibiotica voor de kip door het eten van vlees bij mensen zorgen voor antibioticaresistentie? Op dergelijke vragen willen we eerlijke antwoorden geven. Uiteindelijk willen we de consument vertellen dat het oké is om kip te eten.”
Tekst: Martin de Vries
Beelden: Kip in Nederland