Agractie Nederland stelt stickers beschikbaar, die bewustwording bij consumenten en een cultuuromslag bij retailondernemers moeten bevorderen. De gratis stickers met teksten ‘Niet duurzaam’, ‘Geen eerlijke prijs voor de boer’ en ‘Boervriendelijk’ moeten in de schappen onderscheid geven tussen producten die ‘onnodig over de wereld zijn versleept’ en producten waar de boer een eerlijke prijs voor krijgt.
Boeren en burgers worden opgeroepen om met de actie mee te doen. Wel benadrukt Agractie dat het verloop binnen de kaders van de wet moet plaatsvinden. ‘Duurzaamheid betekent voor ons dat we alleen importeren wat we zelf niet produceren. Onnodig gesleep met voedsel over de wereld hoort daar voor ons niet bij. Duurzaamheid betekent ook dat de boer een inkomen verdient dat past bij zijn opleiding, zijn geïnvesteerd vermogen en de risico’s die hij loopt. Altijd gaan voor inkoop voor de allerlaagste prijs hoort daar niet bij’, motiveert Agractie in een bericht aan de media.
Met de actie hoopt Agractie een cultuuromslag in de retail en daarmee een ander inkoopbeleid te bewerkstelligen. De speciale stickervellen kunnen gratis op de website van Agractie worden besteld. Het gaat om drie soorten stickers om producten te labelen.
Bron foto: Agractie