Martijn en Monique Lamers werken met plezier volgens het HyCare hygiëneconcept. ‘HyCare vraagt een andere manier van werken maar als je weet wat het oplevert en waarvoor je het doet, is het snel normaal’, zegt Martijn Lamers.
Antibioticaresistentie is de grootse bedreiging van de volksgezondheid. Daarom investeert MS Schippers in HyCare. Met dit hygiëneconcept kunnen veehouders met relatief kleine maatregelen op het gebied van hygiëne en gezondheid hun technische resultaten, rendement en de voedselveiligheid verbeteren.
Vleeskuikenhouders Martijn en Monique Lamers uit het Brabantse Hapert verkochten hun vleeskuikenbedrijf aan MS Schippers. Nu zijn ze bedrijfsleider en pluimveeverzorgers op het HyCare Demo & Research Center en werken met het HyCare hygiëneconcept. Donderdag 19 september openden directeur Mark Schippers en zijn vader Martien samen met Martijn en Monique Lamers het HyCare Demo & Research Center.
Het echtpaar Lamers heeft geen bedrijfsopvolger en was de agrarische regelgeving beu. ‘Ik vertelde een vriend met een cateringbedrijf dat ik overwoog om het bedrijf te verkopen’, vertelt Martijn Lamers (48). Die vriend wordt ook vaak door Schippers ingehuurd, en van het een kwam het ander. In maart 2019 verkocht familie Lamers het bedrijf aan MS Schippers. Martijn en Monique Lamers zijn in de bedrijfswoning blijven wonen en zijn nu bedrijfsleider en dierverzorgers op het bedrijf. ‘Zo kunnen wij de dingen blijven doen die we leuk vinden en waar we goed in zijn; kuikens verzorgen’, lacht Monique.
MS Schippers startte in 2014 met het HyCare concept bij varkens. Met verbeterde hygiëne hebben de dieren minder last van ziektes, minder stress en betere weerstand. Eerder opende MS Schippers al een stal met vleesvarkens en een stal met melkvee volgt begin 2020. Op dit derde bedrijf wordt bewijslast verzameld dat HyCare echt werkt, ook bij vleeskuikens.
Martijn en Monique Lamers zijn nu bedrijfsleider en dierverzorgers op het HyCare Demo & Research Center
Demo & Research Center
Afgelopen maanden is het vleeskuikenbedrijf met vijf stallen voor in totaal 90.000 vleeskuikens gerenoveerd. Twee stallen worden ingericht als R&D stallen. De achterste stal krijgt vier rijen met elke acht afdelingen van acht vierkante meter voor het doen van onderzoek, gedeeltelijk voor HyCare maar ook voor andere producten en behandelingen. De voorliggende stal met 36.000 plaatsen gaat gebruikt worden als opschaling naar praktijkomstandigheden. De andere drie stallen doen nu dienst als HyCare Demo en Research center. De linkse stal, met opschrift Tomorrow, is ingericht volgens de HyCare principes, de middelste is omgebouwd tot experience center en de rechtse gangbare vleeskuikenstal met opschrift Yesterday is niet verbouwd en dient als referentiestal. Beide stallen hebben hetzelfde voer- en watercircuit en dezelfde herkomst kuikens geleverd door broederij Belgabroed/van Hulst. De Hoop Mengvoeders levert voer, identiek voor beide stallen zodat het enigste verschil de HyCare methode is. Daardoor zijn de verschillen in resultaten vast te stellen.
Het Experience center is een demostal waar bezoekers kunnen kijken en ervaren wat HyCare is en hoe het in de praktijk toegepast kan worden. Met het democenter willen we de HyCare beleving overbrengen aan klanten over de hele wereld. Vanuit het Experience center is een verbinding met een kijkruimte naar de HyCare- en referentiestal gemaakt zodat bezoekers vanachter glas de stallen en kuikens op kuikenhoogte kunnen bekijken.
HyCare referentiestal: De referentiestal is traditioneel zonder gecoate oppervlakten en zonder extra hygiënemanagement.
HyCare
HyCare is het optimaliseren van hygiëne door aanpassen van het hygiënemanagement. ‘HyCare leidt tot betere voorspelbaarheid van de resultaten, betere uniformiteit, hoger rendement en uiteindelijk tot hogere voedselveiligheid’, zegt Thomas Mallens, Europees divisiemanager pluimvee. Het hygiënemanagement berust op vijf pijlers.
Allereerst zijn in de bestaande stal de vloer en de muren poriëndicht gemaakt met een speciale coating. ‘Wij merken het verschil goed met schoonmaken; het water loopt zo van de gecoate vloer af. In de referentiestal hebben we 40 procent meer water nodig’, legt Martijn Lamers uit. Op het erf staat een loader met een rubber schuif. ‘Die is aangeschaft om het water uit de stal te krijgen’, legt Martijn uit. Het schoonmaken van de stal gaat sneller; de gecoate oppervlaktes laten het vuil gemakkelijk los’, legt Monique uit. Een tweede voordeel is het opwarmen van de gecoate vloer; dat kost 12 procent minder energie en ook minder tijd.
Een tweede pijler is een structurele en preventieve ongediertebestrijding. Agro Pest Control maakt een op maat geschreven bestrijdingsplan. Rondom de vleeskuikenstallen hangen bijvoorbeeld vliegenvallen met een biologische bestrijding. ‘Natuurlijk bestreden wij ook altijd ongedierte maar nu is het volgens een vast schema en meer preventief. De hele zomer hebben we geen last van vliegen gehad. Buiten barbecueën was gewoon genieten terwijl we voorheen alles af moesten dekken’, zegt Monique.
HyCare teststal: De stal Tomorrow is gerenoveerd volgens HyCare pijlers met gecoate vloer en wanden
Voor materialen, mensen en dieren geldt op het HyCare bedrijf een strikte biosecurity. Alle voertuigen gaan door de desinfectiepoort. Alle stalbezoekers, ook Martijn en Monique, douchen voordat ze de stal betreden. ‘We starten altijd met de HyCare-stal en douchen telkens als we die stal weer in gaan. Dat hoort bij het protocol dus dat doen we en het went. Je denkt wel goed na of je alles uitgevoerd hebt en alles bij je hebt’, legt Martijn uit. Elke stal heeft materialen in eigen kleuren om versleping te voorkomen.
Tussen de rondes wordt standaard gereinigd en ontsmet of de kuikens nu een besmetting hebben gehad of niet. ‘De besmettingen wil je voorblijven dus werk je meer preventief’, licht Thomas Mallens toe. Het laatste HyCare principe is schoon drinkwater, wat inhoudt regelmatig de leidingen schoonspoelen en de juiste toevoegmiddelen inzetten op momenten dat de kuikens het nodig hebben.
‘Meer werkplezier met gezonde kuikens en goede resultaten’
Mens centraal
Het grootste onderdeel van HyCare is de bewustwording dat hygiënemanagement werkt. ‘Bewustwording zit tussen de oren. Het gedrag van de mens veranderen is het moeilijkste. Het duurt 18 tot 245 dagen voordat een aanpassing routine wordt’, legt Thomas Mallens uit. Als je weet waarom iets op een andere manier moet gebeuren, is een verandering binnen 18 dagen routine. Schippers werkt met speciale HyCare coaches die veehouders begeleiden in het verbeteren van het hygiënemanagement. ‘Zij zorgen ervoor dat een veehouder gemotiveerd blijft en blijven de boodschap herhalen. Dat is een wezenlijk onderdeel van het concept’, aldus Mallens. Hij voorspelt dat dit vleeskuikenbedrijf nog maar het begin is. Door hygiëne in elke schakel van de keten centraal te stellen, kan de ketengezondheid verder verbeteren. Elke schakel levert meerwaarde en geeft die door aan de volgende schakel. ‘Wij hebben altijd met veel plezier met de kuikens gewerkt. Nu met dit nieuwe hygiëneconcept met nog meer plezier. We kijken uit naar de resultaten’, besluit Martijn Lamers.
Tekst en foto's: Monique van Loon