De vijfde editie van de jaarlijkse Bio-beurs heeft woensdag 23 en donderdag 24 januari bijna 9.300 bezoekers getrokken. De biologische sector groeit al jaren sterk in kwantiteit, maar de Bio-beurs 2019 toont dat de sector ook stevig in kwaliteit groeit.
De beurs is met 380 standhouders, 80 workshops en het aantal bezoekers de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de biologische landbouw, voeding en cosmetica.
Er wordt veel gepionierd in de biologische sector, met producten van bamboe tot mungbonen. Er waren maar liefst 22 productinnovaties die meedongen naar de titel 'biologisch product van het jaar'. Het nieuwe, biologische 'Vegan Brownie Almond Cookie' door een vakjury verkozen tot biologisch product van 2019.
Bionext-directeur Bavo van den Idsert: “Elk jaar kijk ik weer trots om me heen naar de bedrijvigheid en de energie op de Bio-beurs. Mannenvlees, strokenteelt, koolstofboeren, aanvullende normen voor biologische zuivel, natuurlijke cosmetica, prachtige productinnovaties uit binnen- en buitenland, 100% EKO horeca, het thema echte en eerlijke prijs… De biologische sector staat in de innovatiestand en is klaar om de circulaire landbouwvisie van minister Schouten in praktijk te brengen."
Toekomst van de landbouw
Voor het eerst opende de beurs met een officiële BoerenTroonrede waarin Bartele Holtrop, beter bekend als Boer Bart, zijn visie op de toekomst van de landbouw verkondigde. “De zoektocht naar de ideale landbouw is van ons allemaal.” Samen met zijn vrouw streeft hij naar een 1000-jarige landbouw, waarin zij de natuur uitdagen.
Naast proeven en ontmoeten, was het Foodplein ook een plek van inspiratie. In het kader van de campagne Man in de Pan van Bionext werden chef-koks van Dutch Cuisine uitgedaagd om te koken met stier, haan en bok. Mannetjesdieren hebben in de veehouderij weinig economische waarde, omdat ze geen melk of eieren produceren en het vlees nauwelijks wordt gegeten in Nederland. Volgens de koks is dit onterecht, omdat het vlees een rijke smaak heeft.
Bron: Bio Next, 28-01-2019