De Europese Commissie maakt €172,5 miljoen uit de EU-landbouwbegroting beschikbaar voor de promotie van EU-agrovoedingsmiddelen in Europa en de hele wereld. In de komende drie jaar worden 79 campagnes op touw gezet voor een breed scala aan producten, zoals zuivelproducten, olijven en olijfolie, en groenten en fruit.
Commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling, Phil Hogan: "Europa staat wereldwijd bekend voor zijn kwaliteitsvolle voedingsproducten en zijn culinaire erfgoed. Producenten in de EU kunnen rekenen op de steun van de Europese Commissie om hun hoogwaardige producten bekend te maken in Europa en de rest van de wereld. Ik ben zelf naar verschillende landen gereisd, zoals China, Japan, Mexico en Colombia, om nieuwe markten te openen voor onze producten. Er ligt een groot potentieel in het verschiet."
De programma's hebben als doel producenten in de agrovoedingssector van de EU te helpen communiceren over de kwaliteit van hun producten, met het oog op de promotie van hun producten in de EU en de opening van nieuwe markten. De focus ligt op een aantal specifieke prioriteiten, zoals het benadrukken van de kwaliteit van Europees voedsel met geografische aanduidingen, of biologische productiemethoden.
Van de 79 goedgekeurde programma's zijn er 48 gericht op landen buiten de EU. Bepaalde sectoren zijn sterk vertegenwoordigd. Zo zijn er 23 programma's gewijd aan de sector groenten en fruit. Tot de andere betrokken sectoren behoren die van kaas en zuivelproducten.
Dit jaar is in totaal €97 miljoen uitgetrokken voor zogeheten "monoprogramma's voor afzetbevordering", die zijn ingediend door een of meer indienende organisaties uit eenzelfde lidstaat. Nog eens €75,5 miljoen is bestemd voor de financiering van "multiprogramma's", die worden ingediend door ten minste twee indienende organisaties uit ten minste twee lidstaten of door een of meer Europese organisaties. De geselecteerde programma's zijn ingediend door aanvragers uit 19 lidstaten.
Achtergrond
Een breed scala van organisaties, zoals vakverenigingen, producentenorganisaties en met afzetbevordering belaste agrovoedingsinstanties, kwamen in aanmerking om financiering aan te vragen via een oproep tot het indienen van voorstellen in januari 2018. Vervolgens heeft het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (Chafea) samen met externe deskundigen de voorstellen beoordeeld en gerangschikt.
Bron: Europa.eu