De prijzen van pluimveevlees waren in het begin van 2018 vast in alle schakels in de keten. De consumentenprijzen en de prijzen van de producten af slachterij zijn in april iets gestegen. Ook de prijzen af boerderij zijn na een lange periode van gelijke prijzen in maart en april iets gestegen.
Prijsontwikkeling
De prijzen van pluimveevlees in de supermarkt schommelen van maand tot maand, maar bleven vanaf eind 2017 op het niveau van 110 punten liggen. De supermarkten hanteren dus al een langere periode dezelfde prijzen voor kipproducten in de winkel. De prijzen voor de producten af slachterij zijn sinds einde 2017 ook redelijk vast. De index in november 2017 was 97,4 en in april 2018 was deze 97,6. Hetzelfde geldt voor de prijzen af boerderij. Ook hier gelden voor een lange periode gelijke prijzen. Maar in maart en april is de prijs iets gaan stijgen en deze ontwikkeling werd vervolgd in mei. Deze stijging is conform het seizoenspatroon met stijgende prijzen in het voorjaar tot en met juli. Blijkbaar is de vraag naar pluimveevlees redelijk tot goed zodat er ruimte is voor een prijsverhoging voor vleeskuikens af boerderij.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd. De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs in Nederland, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.
Bron: Agrimatie