De prijzen van pluimveevlees geven een vast beeld in alle schakels in de keten. De opbrengstprijzen voor de vleeskuikenhouders zijn al een langere periode nagenoeg onveranderd. De prijzen voor de producten af slachterij waren in de laatste maanden van 2017 ook zeer vast. De consumentenprijzen zijn sinds oktober ook niet veranderd.
Prijsontwikkeling
De prijzen van pluimveevlees in de supermarkt zijn in de laatste maanden van 2017 gelijk gebleven. Van maand tot maand zijn er wel kleine schommelingen, maar sinds augustus is de prijsindex redelijk vast op het niveau van 122. De supermarkten hanteren dus dezelfde prijzen gedurende de tweede helft van 2017. De prijzen voor de producten af slachterij zijn sinds juli ook amper veranderd. De index in juli en ook in december was 102 punten. Hetzelfde geldt voor de prijzen af boerderij. Ook hier geen veranderingen in de index. Sterker nog: voor alle maanden tussen juli en december was de index 106 punten. Volgens het seizoenspatroon dalen de prijzen af boerderij in de laatste maanden van het jaar. Blijkbaar zijn vraag en aanbod goed in evenwicht en was er geen reden voor een prijsverandering.
Over een langere periode is er evenwicht, ook nadat een deel van de vleeskuikenhouders in 2016 is omgeschakeld naar nieuwe concepten ('Kip van Morgen'-varianten). Ook op deze markt zijn vraag en aanbod in evenwicht.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd. De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs in Nederland, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.