De internationale beurs VIV Europe wordt dit jaar in ons land gehouden. De editie in Utrecht wordt dan ook een ‘Oranje feestje’ als het aan de organisatoren ligt. Tijdens het officiële persmoment in Arnhem werd benadrukt dat tijdens de hele week “het Nederlandse verhaal centraal staat en dan niet alleen omdat het in Utrecht is, maar omdat we wereldwijd het meest innoverende pluimveeland zijn.”
“De toekomst staat voor de deur”, zo begon showmanager Renate Wiendels de bijeenkomst. “Onze taak is om te zorgen voor positieve beeldvorming van de sector naar het buitenland, maar ook naar de consument. Als VIV willen we bijdragen aan de voorbeeldfunctie die we naar buiten toe hebben.”
Small en big-data
Wiendels doelt daarmee onder andere op reductie antibioticagebruik, diervriendelijk produceren, emissiereducties, maar vooral ook op Big-data. “Maar we moeten eerst humaniseren, voordat we gaan robotiseren”, stelt Wiendels. “Het verzamelen, analyseren en delen van de juiste small en big-data helpt bij alle focusgebieden in de pluimveesector. Die laatste drempel – het openbaar delen van data – is echter wel heel eng. Wij proberen de pluimveehouders te helpen dat issue te overwinnen. Naast ons hoofdthema ‘From Feed to Food’ hebben we als sub-thema dan ook gekozen voor ‘Sharing data, better Poultry’. De marktvraag verandert. Hoewel we in de pluimvee vaak nog denken in concepten en vooral onze verschillen zien, is het belangrijk om als één sector dit thema te omarmen. Het doel is voor iedereen gelijk: een betere kip.”
Kip van Oranje
Een belangrijk onderdeel van de beurs wordt de ‘Kip van Oranje’. Dit is een innovatie platform, dat tijdens de LIV Venray haar debuut maakten op de beursvloer. Dineke Rietveld is één van initiatiefnemers: “De welkomsthal van de VIV zal grotendeels in het teken staan van de Kip van Oranje. We hebben dan ook echt wat te vertellen. Nederland is voorloper als het gaat om global innovation. We hopen door middel van de oprichting van Kip van Oranje het productieproces nog meer te verbeteren door samen te werken aan een mooie toekomst voor een mooie sector.”
Beurscijfers
De VIV Europe is van 20 tot 22 juni in de jaarbeurs in Utrecht. De organisatie mikt gedurende de hele week – ook voor de 20ste zijn er diverse activiteiten in en rond de stad – op 25.000 bezoekers. Dat is meer dan de beurs van 2014. Het aantal exposanten zal ongeveer gelijk liggen, zo rond de zeshonderd. De beursoppervlakte is ook gegroeid naar ruim 24.000 vierkante meter.
Drie centrale thema’s
De drie beursdagen hebben alle drie een eigen activiteitenprogramma. De eerste dag staat in het teken van de primaire pluimveesector. Dag twee richt zich vooral op de retail en de derde dag zal er extra veel aandacht zijn voor jong talent. Wiendels: “Dit zijn de focussengebieden per beursdag. Daarnaast zijn er ook drie centrale thema’s die elke dag terugkomen. Concept- en merkontwikkeling is daar één van, data delen de tweede en tot slot samenwerking en innovaties. Eigenlijk allemaal zaken die terugkomen in onze thema’s en partners.”
Kloppend hart
Ook vinden er tijdens de VIV 2018 enkele kleinere beurzen plaats. “Dit om een zo breed mogelijk programma te presenteren aan onze nationale en internationale gasten. Zo vindt er tijdens de VIV ook de European Halal Expo plaats en houdt Proagrica op de eerste beursdag een gala. Utrecht wordt daarmee een week lang het kloppend hart van de internationale pluimveesector.”