De prijzen van pluimveevlees in de supermarkten zijn in de zomermaanden van 2017 licht gestegen. De prijzen voor de producten af slachterij zijn in dezelfde periode gelijk gebleven, maar wel iets gestegen ten opzichte van de maanden in het voorjaar. De opbrengstprijzen voor de pluimveehouders zijn licht gestegen. De markt voor vleeskuikens is redelijk in evenwicht. De stijging van deze opbrengstprijzen in de zomermaanden is geheel volgens het normale seizoenspatroon.
Bekijk de gehele grafiek op de website van Agrimatie.
Prijsontwikkeling
De prijzen van pluimveevlees in supermarkt zijn in de zomermaanden van 2017 verder gestegen. De index voor juli was 122 punten, tegen 120 in mei en 118 in maart. De supermarkten vragen dus een hogere prijs voor hetzelfde product. De prijzen voor de producten af slachterij zijn in de zomermaanden min of meer gelijk gebleven. In mei, juni en juli was de index 101, tegen 99 in maart.
De opbrengstprijzen voor de pluimveehouders zijn in mei, juni en juli gestegen. De index was in mei 104 en juli 106. Deze stijging is conform het normale seizoenspatroon met iets hogere prijzen in de zomerperiode. Op dit moment zijn vraag en aanbod voor vleeskuikens redelijk in evenwicht. Na een periode met uitbraken van vogelgriep en bijbehorende grenssluitingen heeft de export naar derde landen zich weer hersteld. Bijna alle landen buiten de EU importeren weer Nederlands product.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd. De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.
Bron: Agrimatie