De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voert onaangekondigde controles uit tijdens het vangen van kippen. Zo moet voorkomen worden dat het vanggedrag op voorhand beïnvloed wordt door de aanwezigheid van de NVWA.
Daarnaast voert de NVWA ook controles uit tijdens het transport en op het slachthuis. De NVWA neemt bij overtredingen bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen. De maatregelen bij bestuursrecht bestaan uit waarschuwingen, last onder dwangsom en bestuurlijke boetes. Wanneer er sprake is van inzet van strafrecht, wordt een proces verbaal opgemaakt en wordt dit overgedragen aan het Openbaar Ministerie.
Tolerantiegrens
De tolerantiegrens voor dieren die dood zijn bij aankomst bij de slachterij is 0,5%. De tolerantiegrens voor letselschade bedraagt 2%. De Nederlandse grenswaarden, die afkomstig zijn uit de literatuur en in overleg met de sector zijn vastgesteld, zijn vergelijkbaar met die in andere lidstaten van de Europese Unie. Indien het percentage hoger ligt, treedt de NVWA op.
Slachterijen moeten melding maken bij de NVWA en aan de pluimveehouder indien het percentage dode dieren bij aankomst meer is dan de grenswaarde. Wanneer het vermoeden bestaat dat er relatief veel schade kan zijn, wordt de ernst van de letselschade door de NVWA beoordeeld.
Initiatieven uit de sector
De sector zelf heeft ook een aantal initiatieven genomen om de vangmethoden en vervoersomstandigheden te verbeteren. Het pluimveebedrijfsleven werkt in het kader van het kwaliteitssysteem Integrale Ketenbeheersing voor pluimveeservicebedrijven (IKB PSB) aan de invoering van een welzijnscursus voor vangploegen. Deze wordt naar verwachting deze zomer verplicht gesteld voor de bedrijven die bij het IKB zijn aangesloten. Van Dam zal de sector vragen om het borgen van de kennis vooraf in het opleidingsplan op te nemen, evenals de manier waarop zij de resultaten gaat evalueren. Ook wil hij in overleg met de sector kijken of een versnelde invoering van de cursus mogelijk is. De sector wil tevens een meldpunt inrichten voor het melden van misstanden en werkt aan aanpassing van de bodems van de kratten.
Beperken transportduur
Van Dam wil met de sector bespreken op welke andere punten er nog verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. Hij denkt daarbij onder andere aan het zoveel mogelijk voorkomen van langdurig transport. Voor het transport van pluimvee geldt geen wettelijke maximale reistijd. Indien de reistijd korter is dan 12 uur zijn geen drinkwatervoorzieningen voorgeschreven. Voor transporten van pluimvee langer dan 12 uur moet het pluimvee na maximaal 12 uur water en na maximaal 24 uur voedsel krijgen. Er zijn slachthuizen in Polen die in 12 uur te bereiken zijn vanuit Nederland. De inzet van Nederland in Europees verband is gericht op het het beperken van de transporttijd tot 12 uur.
Bron: Ministerie van Economische Zaken