ABN AMRO meldt in haar rapport 'Geld voor je eieren' dat consumenten steeds vaker kiezen voor eieren met een hoger dierwelzijnsniveau, of het nu gaat om tafeleieren of producten waar ei in zit. De bijbehorende prijsstijging nemen ze voor lief.
De aanpassingen voor dierwelzijn leiden voor legpluimveehouders tot een hogere kostprijs. De consumptie verschoof de afgelopen jaren richting eieren met een steeds hogere dierwelzijnsstandaard, waardoor de consumentenprijs per ei langzaam toeneemt. Uit recent onderzoek bleek al dat een eierprijsstijging van ruim 20 procent per ei nodig is om aan de genoemde kostenstijging als gevolg van hogere dierwelzijnsnormen te kunnen voldoen. Om deze prijsstijging te realiseren, moet de eierketen de handen ineenslaan en het positieve imago van het ei benadrukken. Voor de consument blijft het ei een goedkope bron van goede voedingsstoffen, die past in een gezond voedingspatroon. Mede dankzij dit imago hoeft een lichte prijsverhoging van het ei niet te leiden tot vraaguitval.
Kansen voor eierproductie
Eieren kunnen door de ontwikkeling van korte ketens heel gericht voor specifieke doeleinden worden geproduceerd. Marketing en marktonderzoek spelen hierin een belangrijke rol, productie en vraag moeten goed op elkaar aansluiten. Het Rondeelconcept legt bijvoorbeeld verbinding tussen mens en dier. Maar ook de sturing op bepaalde voedingsstoffen biedt kansen: de vetzuren, aminozuren, vitaminen en mineralen in eieren passen goed in het dieet van sporters, ouderen en kinderen.
Bron: ABN AMRO