De Nederlandse consument heeft het goed op foodgebied. Al het denkbare is beschikbaar: uit alle windstreken, in alle smaken, in alle portiegroottes via alle kanalen en tegen een lage prijs. Niet verwonderlijk; de consument stelt steeds hogere eisen aan haar voeding, de productiewijze en de herkomst daarvan. Hij koopt echter nog vooral met zijn portemonnee.
Betekenisvolle producten in 2020 interessant
Ketens in versproducten (AGF, vlees en eieren) staan hierdoor voor de uitdaging om meer betekenisvollere producten met de juiste informatie tegen acceptabele prijzen op het bord van de consument te krijgen. Juist dat ‘betekenisvolle’ betekent voor iedereen iets anders. De één vindt het belangrijk dat het product lokaal wordt geproduceerd, de ander wil biologische en een derde wil voeding die past bij zijn levensfase. Een complex wensenpatroon binnen ketens waar consolidatie plaatsvindt en machtsverhoudingen verschuiven. Een betrouwbare invulling in de ogen van de consument maakt daarbij het verschil.
Samenspel ketenspelers en ‘last mile’ bepalen waar consument geld besteed
Voor onderdelen binnen de vers-keten zijn volop kansen, maar hoe speel je daar nu concreet op in? Hoe dit samenspel tussen ketenspelers en de omgevingskrachten vorm kan krijgen bediscussiëren we graag in komende maanden met u, zowel online als offline. Daarin gaan we in op de cruciale ‘last mile’. Deze laatste stap waarbij de consument bepaalt bij wie hij zijn euro daadwerkelijk besteedt door te kiezen voor dat ene product bij die ene aanbieder, ook al zijn er misschien wel drie die hem (bijna) even goed bevallen.
Goedkoop of betekenisvol
Uiteindelijk ligt de sleutel in de juiste samenwerking tussen ketenpartijen en uitgangspunten waarop ketenpartijen samenwerken. Een samenwerking die erop gericht kan zijn het goedkoopste of het meest betekenisvolle product voort te brengen. Deze keuze heeft implicaties wie elkaar in de keten- opzoekt en welke producten worden voortgebracht. Dit document is geen handleiding, maar een aanzet om samen te kijken hoe verse producten een nog betekenisvollere rol kunnen spelen in de eetbehoefte van de consument in 2020.
Klik hier voor het Vers 2020 rapport.
Meer informatie
ABN Amro
W.: www.abnamro.nl