Het allereerste podcast-kanaal speciaal voor de pluimveehouderij in Nederland en België is een feit. Vanuit de Pluimveekrant, een uitgave van Prosu Media Producties, is het initiatief voor de PluimveePodcast genomen. In de eerste episode staat het onderwerp ‘hittestress’ centraal.
Vijf keer per jaar en als de actualiteit er om vraagt
Presentator Ruben Lijzenga en hoofdredacteur Martin de Vries van de Pluimveekrant gaan met een regelmaat een dergelijke podcast opnemen. “Wanneer de actualiteit er om vraagt”, legt De Vries uit. De eerste episode van de PluimveePodcast valt gelijk met het uitkomen van de Pluimveekrant. “Het is de bedoeling dat we dat ook met de volgende edities gaan doen. Dat betekent dat we per jaar in ieder geval vijf podcasts opnemen. Voor we in gesprek gaan met onze gast uit de pluimveehouderij lopen we even de krant door en staan we stil bij enkele opvallende artikelen.”
Hittestress eerste thema PluimveePodcast
Het thema van de tweede uitgave van de Pluimveekrant in 2020 is ‘Arbeid en management’. In het verlengde van dit onderwerp is pluimveespecialist Bert Janssen van Trouw Nutrition Benelux voor de PluimveePodcast uitgenodigd om vanuit zijn vakgebied zijn expertise en visie te delen. Dierenarts Gerwin Bouwhuis van het Gezondheidscentrum voor Pluimvee (GVP) in Emmen geeft vanuit zijn professie duiding aan het onderwerp hittestress.
Pluimveespecialist Bert Janssen van Trouw Nutrition allereerste gast van de PluimveePodcast
Groeiende interesse in podcasts
“We zien de interesse in podcasts groeien”, vertelt Ruben Lijzenga. Hij is ook ‘anchorman’ van de goed beluisterde podcast van schoonmaakvakblad Clean Totaal. “Podcasts geven autoriteit en herkenning aan een merk. Het verwondert mij niet dat bedrijven in de landbouw meer en meer de mogelijkheden van podcasts ontdekken. Verschillende agrarische ondernemingen nemen al een podcast met ons op.”
Eerste podcast voor de pluimveehouderij
Dat de pluimveehouderij als eerste een sectorspecifieke podcast krijgt is niet onlogisch. “Uit het onderzoek naar mediagedrag door ons zusterbedrijf Prosu Databased Marketing blijkt dat pluimveehouders bedrijfsmatig gezien relatief veel gebruik maken van social media”, stipt Martin de Vries aan. “Het beluisteren van een podcast past ook perfect bij de werkzaamheden in de pluimveehouderij. Op ieder gewenst moment kan een portie luistermateriaal worden gestart. Denk bijvoorbeeld met de dopjes in de oren tijden de werkzaamheden in het eierlokaal of bij het schoonmaken van de stal voor een nieuwe ronde.”
De PluimveePodcast is te beluisteren via ieder gewenste podcast app, maar is ook op PluimveeActueel.nl en PluimveeBedrijf.be beschikbaar. Bedrijven die interesse hebben om te gast te zijn in de Pluimvee Podcast, of met een complete podcast aandacht aan een bepaald onderwerp willen schenken kunnen contact opnemen met pluimveeactueel@prosu.nl