Buitenlandse klachten of overtredingen bij vee-export moet de NVWA zo spoedig mogelijk doorgeven aan de betrokken veehouder. De twee moties van BBB die hiertoe opriepen kregen steun van vrijwel de gehele Tweede Kamer. Ook zal de NVWA veekeuringen op transportwaardigheid bij export weer conform de EU-richtsnoeren toepassen. In aanloop naar het debat in september hadden LTO Nederland, POV en Vee & Logistiek Nederland hiertoe een gezamenlijke oproep ingebracht. Met de toezeggingen in het debat en de aangenomen moties heeft dat resultaat opgeleverd.
Terugkoppeling bij ondernemer
Door de aangenomen moties krijgt een veehouder in de toekomst bij een buitenlandse klacht of overtreding zo spoedig mogelijk bericht van de NVWA. De sector heeft dit al meermaals verzocht om eventuele klachten direct terug te koppelen naar de betreffende ondernemer. Dan kan de veehouder beoordelen of de klacht terecht is, daar lering uit trekken en waar nodig maatregelen treffen. Met de aangenomen moties zal de procedure bij de NVWA hierop aangepast worden.
Sectorprotocol
Gisteren brachten Vee & Logistiek Nederland en POV ook naar buiten dat er een akkoord is gesloten met op het sectorprotocol met de NVWA. Vanaf volgende week donderdag 14 oktober zijn de EU-richtsnoeren de norm voor transportwaardigheid. Het strengere NVWA protocol met de nultolerantie bij exportkeuringen is daarmee van de baan. De verzamelcentra, exporteurs en veehouders nemen dus zelf de verantwoordelijkheid door uitsluitend dieren te (laten) transporteren die transportwaardig zijn conform de EU-richtsnoeren.
Transportwaardigheid
Voorop staat dat vee dat vervoerd wordt vitaal en transportwaardig moet zijn. Dieren die onder voorwaarden vervoerd worden voor export moeten per 14 oktober als zodanig gekenmerkt zijn met een merkteken. Daarnaast zijn ze door de boer vermeld op een transportwaardigheidslijst. Daarop wordt ook de voedselketeninformatie vermeld en de dieren moeten gescheiden van de andere dieren vervoerd worden. Deze lijst gaat met het transport mee. De EU-richtsnoeren geven de ondernemer inzicht of een dier onder voorwaarden vervoerd moet worden.
Bron: LTO