Onder de nieuwe naam Proxani gaat het voormalige ForFarmers België samen met Dumoulin aan de slag in de veevoedersector. Proxani opereert binnen de groep Arvesta en opereert zo, vanuit vier Belgische productievestigingen te Kortrijk, Izegem, Andenne en Hombourg in de Belgische veevoedermarkt. Sales Director Kurt Notteboom: “Proxani richt zich op innovatie en duurzaamheid om zo een meerwaarde te bieden voor de veehouderij van de toekomst.”
“De veehouderij van morgen start vandaag” Met de baseline opent Kurt Notteboom het gesprek over het nieuwe merk Proxani in het landschap van de veevoederindustrie. Proxani is opgebouwd uit de begrippen: “Pro” staat voor professional/expert met aandacht voor de veehouder, met x wordt dat “Prox” van proximity of nabijheid met de klant, de klant staat centraal. Het letterwoord “ani” verwijst naar dieren (animals). “We blijven dicht bij de basis van de organisatie zoals die was en stappen dus als professionals of feed experts naar onze klanten.”
Overname door Arvesta
Sinds 4 april 2023 is de overname van ForFarmers België door Arvesta bekend, een onderneming in de land- en tuinbouw met ongeveer 2500 medewerkers. Een half jaar later met het licht op groen door de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) volgt de introductie van het nieuwe merk Proxani. “Arvesta kiest bewust om de combinatie te maken van Dumoulin en ForFarmers België. In de rebranding wordt Dumoulin meegenomen omdat beide merken goed op elkaar aansluiten, en zo wordt er gekozen om deze samen in Proxani onder te brengen. We gaan voor een sterk merk dat opereert in de markt van zowel de rundveehouderij, de varkenshouderij, de pluimveehouderij maar ook de geitensector. Dat zijn onze vier focussegmenten.”
In elke sector zijn er een aantal uitgesproken ambities. Notteboom somt er enkele op als voorbeeld. De verregaande uitbouw van het segment robotmelken in de melkveehouderij en een specifiek productassortiment voor de groeiende geitenhouderij komen ter sprake. Voor de varkenshouderij noemt hij de verdere groei in het verwerken van bijproducten en restproducten uit de voedingsindustrie in het brijvoedersegment. “Dat zijn concepten waar we al sterk in waren maar ook in de toekomst verder zullen doorontwikkelen en in investeren binnen Proxani.”
Het nieuwe merk draait om onze mensen in het veld en hun kennis, expertise vanuit de bestaande teams. Dat geldt voor zowel de expertise die opgebouwd werd binnen Dumoulin als deze vanuit ForFarmers België. Symbolisch versmelten de logokleuren – respectievelijk geel en blauw – tot de groene kleur van Proxani. Notteboom: “Het doel is om de kennis van beide te bundelen en aan de slag te gaan om onze klant zo goed mogelijk te bedienen. En dit volgens het principe van een beproefde methodologie waarin de levensfase van het dier centraal staat. Of het nu gaat om een pasgeboren kalf, gespeende biggen of jonge gelten op het boerenerf. Elke levensfase is cruciaal en in elk van die fases worden de behoeftes, samen met de veehouder, zo optimaal mogelijk ingevuld in het belang van het dier en de rentabiliteit van de ondernemer.”
Proxani staat naast Aveve
Binnen de groep Arvesta opereert Proxani naast Aveve, eveneens aanbieder van diervoeders in de Belgische veevoedermarkt. Hoewel ze naast elkaar opereren en beide onder de groep Arvesta functioneren benadrukt Kurt Notteboom dat er een verschil is en beide merken anders georiënteerd zijn in de veevoedermarkt. “Aveve is een full-service provider die voeders maar ook andere toeleveringsproducten die op een landbouwbedrijf noodzakelijk zijn voorziet, terwijl Proxani puur staat voor advies en gespecialiseerd voeder op maat voor de veehouderij. Onze klant staat centraal en die willen we bedienen met een juiste invulling van producten, tools en diensten om de resultaten in de veehouderij te versterken. Door de samenwerking met Dumoulin wordt het aantal merken in de markt gereduceerd en de krachten gebundeld om zo nog efficiënter en competitiever de markt in te gaan.”
Voor dit jaar ligt de focus op het in de markt zetten van het nieuwe merk Proxani met onder meer de publieke voorstelling op de land- en tuinbouwbeurs Agro-Expo in Roeselare. “Volgend jaar komt de nadruk meer te liggen op de harmonisatie van de productlijnen om efficiënter te werken maar ook om met de beste producten richting de klant te stappen.” Notteboom ziet de introductie van een nieuw merk vooral als een positief signaal naar de sector. “We mogen fier zijn dat er met Arvesta een organisatie is die gelooft in de landbouw van de toekomst en hierin verder investeert in het belang van onze klant. ”
Data bundelen en delen
Proxani zet volop in op ondersteuning met de nieuwste technologieën en innovaties in functie van de bedrijfsdoelen, rentabiliteit en duurzaamheid. Richting 2025 willen we een dataplatform introduceren die de data van het bedrijf samenbrengt en de impact van bepaalde managementbeslissingen voor de veehouder in kaart kan brengen.” Dat gebeurt nu al onder andere via het Feed Expert-platform maar wordt in de komende tijd verder uitgewerkt. “Het is uiteindelijk de bedoeling om alle beschikbare informatie te bundelen en op één plek beschikbaar te maken in een eenvoudige app”, zegt Notteboom. Dan beschikt de klant over een krachtig middel om op basis van de bedrijfsbehoeftes de gewenste richting te bepalen en om proactief op uitdagingen in te spelen. “Deze tool moet veel informatie kunnen bundelen zoals productie- maar ook economische kengetallen om op die manier de duurzaamheid en het rendement op de bedrijven kracht bij te zetten. Tegelijk moet de tool praktisch en goed werkbaar zijn. Er is veel informatie op veehouderijbedrijven waarbij de moeilijkheid juist is om die gegevens allemaal samen te brengen tot een overzichtelijk geheel. Duurzaamheid wordt in onze landbouwsector mee bepalend in het belang van onze toekomst. Zo willen we inzetten op uitdagingen zoals het reduceren van de methaanemissie in de rundveehouderij via het Euroclim concept. En anderzijds door meer in te zetten op veevoedermiddelen uit reststromen uit de verwerkende industrie om zo de CO² uitstoot te reduceren.”
Het is misschien niet realistisch om in de huidige marktomstandigheden volumegroei voor ogen te hebben maar er liggen zeker kansen in de Belgische markt. Notteboom geeft aan vooral de kansen te zoeken en niet in bedreigingen te denken. “We willen met Proxani niet de grootste zijn in de markt maar wel de voorkeurspartner van onze klant, als voerleverancier in de veehouderij van de toekomst.”
N.B. ForFarmers België en Dumoulin gaan binnen de groep Arvesta uitsluitend in België verder onder de naam Proxani. In Nederland, het thuisland van ForFarmers, en andere landen waar ForFarmers actief is, verandert er niets.
Tekst: Annelies Debergh
Beeld: Proxani