Met het doorgaan van de Dutch Poultry Expo gaat de pluimveebeurs haar tweede editie in. Lucas van ’t Hof, Head of Agriculture van beursorganisator Easyfairs, staat te popelen. Niet alleen omdat er na een anderhalf jaarjaar Covid-19 eindelijk weer ‘reuring’ op de beursvloer is. Van ’t Hof wijst ook op het economische belang. “Het beursmoment is een vliegwiel in het stimuleren van handel. Daarmee zijn vakbeurzen aanjagers van de economie.”
Aan het beursconcept is na de eerste editie wel wat gesleuteld. “Bij de eerste Dutch Poultry Expo hebben we sterk ingezet op kennisdeling. Zo hadden we een uitgebreid programma met kennistheaters. Nu hebben we ons best gedaan om er voor te zorgen dat alle deelsegmenten onder onze standhouders op de beursvloer aanwezig zijn. Zo moet de beurs voor iedere bezoeker relevant zijn. De tweede editie biedt een leuke mix waarin alle facetten van de pluimveehouderij aan bod komen. Alles en iedereen kom je tegen.”
Smart Animal Farming
Van ’t Hof stelt dat er in het programma wel degelijk ruimte is voor kennisdeling. “Dat doen we nu op één moment met een talkshow voorafgaand aan de tweede beursdag. Daarvoor nodigen we verschillende experts uit die het gaan hebben over Smart Animal Farming. Nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van emissiereductie, voederteelt, diergezondheid en slimme staltoepassingen staan hierin centraal. Eigenlijk stellen we de vragen ‘Heb ik als pluimveehouder nog toekomst?’ en ‘Hoe kan ik straks mijn geld verdienen?’. Verdere kennis kan natuurlijk bij de exposanten worden opgehaald.”
Netwerken
In plaats van kennisdeling wil de beursorganisatie meer inzetten op netwerken. “Ook omdat we het idee hebben dat daar helemaal nu de behoefte naar is.” Er wordt letterlijk meer ruimte gecreëerd in de vorm van ruimere gangpaden en grote terrassen. “Alles om er voor te zorgen dat pluimveehouders elkaar op een veilige manier kunnen ontmoeten.”
De hallen drie, vier en vijf zullen de beursvloer gaan vormen. De talkshow vindt plaats in hal twee. De teller met exposanten stond tot medio augustus op circa honderddertig. “Bij de eerste editie hadden we een kleine vierduizend bezoekers. Het is natuurlijk gevaarlijk om een verwachting uit te spreken over hoeveel mensen er op 8 en 9 september komen, helemaal in coronatijd. Als je nagaat dat de pluimveesector niet groter is dan een kleine tweeduizend ondernemers, dan werken we wel toe naar het aantal van de eerste editie.”
Vooralsnog lijkt het concept van een afzonderlijke pluimveebeurs aan te slaan. “Maar het is nog maar de tweede editie. We hebben natuurlijk de ervaring van de Landbouwdagen Intensieve Veehouderij. Dit hebben we destijds bewust gesplitst omdat de dynamiek tussen de intensieve sectoren, pluimvee, varkens en kalveren, aan het veranderen was. Ook de experts werden steeds minder generiek en meer sectorgericht. De LIV was ook meer een regionale beurs. Met het nieuwe concept richten we ons meer op de specifieke diersectoren.”
“Een Noord-Europees feestje voor de pluimveehouderij”
De Dutch Poultry Expo wil in de toekomst ook nog de stap gaan maken om bezoekers uit de grensregio’s te trekken. “Een Noord-Europees feestje voor de pluimveehouderij.” De deuren van de beurs zijn nog niet eens officieel geopend, toch staat de derde editie van de Dutch Poultry Expo al in de steigers. “Het is dus lastig om ver vooruit te kijken en ons te buigen over de vraag hoe de beurs er in de toekomst uit moet komen te zien. Die tijd hebben we eigenlijk niet.”
De pluimveesector biedt volgens Van ’t Hof in ieder geval dynamiek genoeg voor een afwisselende beurs. Er liggen voldoende uitdagingen. “In de sector is toch wel sprake van krimp. Ook onder de leveranciers, onze exposanten, zijn overnames. Of de krimp inhoudt dat er straks ook minder dieren zijn, durf ik niet te zeggen, maar het ligt wel voor de hand.” In de ogen van Van ’t Hof liggen er ook vooral kansen voor ondernemende pluimveehouders. “Men moet veranderen. Dat geldt ook voor de ketenpartners. Pluimveehouders raken af en toe in een spagaat door maatschappelijke druk en eisen uit de politiek. Dat is niet leuk, maar wellicht opent het ook deuren om je te onderscheiden. Dat is niet alleen een kans voor de sector, maar ook voor ons als beurs. Wij moeten zorgen dat we zo kort mogelijk op de bal zitten en de ondernemers vooruit helpen met de uitdagingen waar die iedere dag tegenaan loopt.”
Van ’t Hof: “Het draait echter allemaal om positivisme. Laten we het op 8 en 9 september ook vooral gezellig hebben op een beurs, die voor en door de sector is georganiseerd.”
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Easyfairs
Je hebt zojuist een artikel gelezen uit onze Pluimveekrant! Wil je meer van zulke artikelen lezen?