De biologische landbouwsector is in 2018 verder in omvang toegenomen. De biologische veestapel groeide met 10 procent en het areaal biologische landbouw steeg met 3 procent naar ruim 58.000 hectare. De biologische landbouw neemt al een aantal jaren toe, net als de verkoop van biologische producten, zowel in Nederland als in de rest van de Europese Unie (EU).
Insight
In 2017 besteedden Nederlanders 1,2 miljard euro aan biologische voeding. Nederlandse consumenten eten met name veel biologische AGF-producten (Aardappelen, Groente en Fruit). Bijna een kwart van de biologische bestedingen gaat naar deze productgroep. Daarnaast zijn biologische zuivel en biologisch vlees in trek.
Biologische groente en fruit
Nederlanders eten met name biologische groente en fruit.
Toch is het aandeel van deze biologische producten ten opzichte van de totale consumptie nog relatief laag. Voor AGF en vlees ligt dat percentage op 4 en voor zuivel op 5. Uit onderzoek in onder meer België blijkt dat consumenten voor biologische producten kiezen, omdat ze het gezond, milieuvriendelijk en authentiek vinden. Uit onderzoek van ABN AMRO onder 300 consumenten blijkt dat een groep van 45 procent van mening is dat biologisch gezonder is dan gangbare producten.
Stijging verkoop biologisch
Hoewel het aandeel nog relatief laag ligt, stijgt de verkoop van biologische producten wel. Opvallend is dat de gemiddelde groei van de verkopen hoger ligt dan de snelheid waarmee boeren omschakelen. Dit geldt niet alleen voor Nederland, maar voor de gehele EU. De afgelopen vijf jaar kwam er in de EU jaarlijks gemiddeld 5 procent biologische landbouwgrond bij, terwijl ieder jaar 12 procent meer biologische producten werden verkocht. Een deel van deze vraag wordt voldaan met producten van buiten de EU. De populariteit van biologische producten in de EU is een signaal dat milieu- en gezondheidsaspecten voor consumenten steeds belangrijker worden.
In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.
Bron: ABN AMRO – Insights