Supermarkten bieden hun klanten 25 procent meer kip met een welzijnskeurmerk aan dan vorig jaar. Dat blijkt uit een steekproef van Wakker Dier waarbij het kipassortiment van twaalf grootste supermarktketens is onderzocht. Het aandeel plofkip is afgenomen tot 16 procent en het aandeel van de nieuwe tussenkip (het eigen concept van de supermarkt) is enorm toegenomen.
Verrassend is de voorlopersrol van supermarktketen Vomar. Hier ligt net als bij de marktleiders Albert Heijn en Jumbo geen enkele plofkip meer in het kipschap en vond Wakker Dier het hoogste percentage kip met het Beter Leven keurmerk, namelijk 42 procent. Het verschil is groot met hekkensluiter Emté waar nog relatief veel plofkip ligt en slechts 9 procent van het kipassortiment een ster heeft.
Wakker Dier gaat door met de campagne totdat alle kip in de supermarkten voorzien is van minimaal één Beter Leven ster.
De steekproef
Tussen juli en oktober bezocht Wakker Dier drie vestigingen van elk van de twaalf grootse supermarktenketens: Albert Heijn, Plus, Jumbo, Dekamarkt, Dirk, Lidl, Hoogvliet, Aldi, Emté, Coop, Deen en Vomar. Dit is een steekproef, de resultaten zijn dus indicatief. Er is gekeken naar het gehele kipschap van de supers. Vleeswaren en conserven zijn niet meegenomen. Van het kipschap werden alle verschillende kipproducten (SKU’s) geteld en onderverdeeld in de verschillende keurmerken en welzijnsclaims.
Alle niet-gecertificeerde welzijnsclaims waarbij het welzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster in zit, vallen in de categorie ‘Tussenkip’. Alleen de nieuwe kip van Lidl niet, omdat dit nog steeds een plofkipras is. De Lidlkip valt daarom in de categorie plofkip.
Het aandeel van sterkip wordt steeds groter
Sterkip is een grotere rol gaan spelen in het kipassortiment. Het aandeel van deze kip is nu bijna 27 procent. Vorig jaar was dit nog 21 procent. Het aandeel is dus met bijna 25 procent gegroeid. Dit is vooral te danken aan het aanbod van kip met één Beter Leven ster, dat nam bij alle supermarkten toe, op Jumbo en Coop na. Het aanbod van kip met twee of drie sterren blijft heel klein en is zelfs licht afgenomen ten opzichte van vorig jaar.
Plofkip in het schap
Het aandeel plofkip in het assortiment is enorm gedaald ten opzichte van vorig jaar – van 63 naar 16 procent. Albert Heijn, Jumbo en Vomar zijn helemaal plofkipvrij, bij de andere supers is er sprake van een flink daling. Het onderzoek is uitgevoerd in de nazomer en in de tussentijd hebben de meeste supers niet stil gezeten. Dekamarkt is inmiddels plofkipvrij en Dirk volgt volgende week. Ook Aldi, Emté, Hoogvliet, Coop en Plus hebben inmiddels nog meer plofkipproducten omgezet naar betere kip of doen dit binnenkort. Verder waren veel van de plofkipproducten onderdeel van het barbecueassortiment dat nu niet meer in het schap ligt en volgend jaar niet meer van plofkip zullen zijn. Conclusie: op dit moment is het aandeel plofkip in het schap nog verder gedaald.
Bron: Wakker Dier