Kunnen we als biologische Pluimveehouders samen het biologische ei zo op de kaart zetten. Dat we er structureel meer van verkopen, er meer aan overhouden en daardoor de biologische pluimveesector verder ontwikkelen op het gebied van dierwelzijn, planeetwelzijn en menselijk welzijn.
Dit is waaraan het bestuur en de werkgroep van de Biologische Pluimveehouders Vereniging, in opdracht van haar leden, het afgelopen jaar aan heeft gewerkt.
Inclusief sectorplan biologische pluimveesector
Met gepaste trots presenteerde het bestuur het inclusieve sectorplan op de recent gehouden algemene leden vergadering op 3 juli in het Pluimvee museum in Barneveld. In het najaar van 2019 verruimde het bestuur de opdracht van het opzetten van een promotieplan’ naar het ontwikkelen van een sectorplan. Een sectorplan met als doel het marktaandeel van het biologische eieren in 2025 te vergroten naar 20% (een verdubbeling ten opzichte van 2020) en met als 2e doel een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde binnen de bedrijfskolom. Hierdoor kan de sector haar kan de sector de gewilde en benodigde innovatie in de biologische pluimveesector op het gebied van dierenwelzijn, menselijk welzijn en planeetwelzijn met een realistische ambitie verder ontwikkelen.
Bekendheid biologische ei
Een uitgebreide marktoriëntatie gaf aan dat bekendheid en de preferentie voor het biologische ei bij de consument veel te laag is. Meer dan 70% van de consumenten boven 18 jaar weet niet wat de voordelen van een biologisch ei zijn. Diegene die bewust voor biologische eieren kiezen doen dat omdat het beter is voor de kip en beter is voor het milieu. Een tweede conclusie was dat er geen evenwichtige verdeling van de toegevoegde waarde is binnen de bedrijfskolom. Het rendement van de pluimveehouder staat onder druk. Met behulp van het sectorplan wil de pluimveesector gezamenlijk met de andere schakels binnen de bedrijfskolom het evenwicht en de trots herstellen.
BioEGGIE
Om dit te alles mogelijk te maken introduceert BPV het nieuwe categorie merk voor biologische eieren onder de naam BioEggie.
Dit (beschermde) categorie merk is de basis voor de communicatie met de consument en creëert waarde voor het biologische ei binnen de bedrijfskolom. Het merk is internationaal inzetbaar.
Middels een combinatie van push en pull inspanningen wordt de consument uitgenodigd om voor het best mogelijke ei te kiezen, want BioEggie is goed voor de kip, de mens, het milieu en een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in bedrijfskolom.
Bron: Ambition Consultancy