De consumptie van eieren stijgt elk jaar met 2 tot 5 eieren per inwoner, het ei heeft een prominente plek in Museum Corpus en het ei was afgelopen zondag weer in de uitzending van Nederland Proeft. Voorzitter Alex Janssen is trots op de pluimveesector die dit gezamenlijk realiseert.
Stichting Blij met een Ei was afgelopen weekend in de uitzending van Nederland Proeft op RTL4. “Voor de vierde keer alweer, de koks van het programma kennen ons en willen graag eieren in het programma,” zegt Alex Janssen, voorzitter van stichting Blij met een Ei. Met dit programma bereikt Blij met een Ei een groot publiek dat weinig of geen affiniteit met de agrarische sector heeft.
Museum Corpus
Samen met presentator Winston Post maakte Alex Janssen een reis door het menselijk lichaam in het Leidse museum Corpus en ontdekte waarom eieren goed voor je zijn. “Vier jaar geleden zijn we als stichting Blij met een Ei samen met de mmmEggies naar Museum Corpus gestapt om het ei in het museum te krijgen,” vertelt de voorzitter. Jaarlijks bezoeken 300.000 consumenten Corpus, het museum waar bezoekers een reis door de mens maken en veel leren over het menselijk lichaam en gezonde voeding. “Een ei is lekker en hoort bij gezonde voeding. Die boodschap moeten we blijven herhalen. We kunnen met zijn allen ontzettend trots zijn dat het gelukt is om het ei een prominente plek in dit mooie museum te krijgen,” zegt Alex Janssen. Via een interactief flipperspel komen bezoekers meer te weten over kippen en eieren.
Samen sterk
Janssen is sinds 2014 voorzitter van de landelijke stichting waar legpluimveehouders donateurs zijn en het bedrijfsleven sponsort. De consumptie van eieren was toen al jaren stabiel en stijgt de laatste jaren weer. “Dat is niet alleen het gevolg van Blij met een Ei en de mmmEggies maar alle positieve aandacht voor het ei, zowel in kookprogramma’s, sportwereld, magazines etcetera,” aldus Janssen. Hij betreurt het feit dat de biologische eiersector nu afzonderlijk een social media campagne op wil zetten. Blij met een Ei en de mmmEggies promoten alle eieren. Via de lespakketten worden de verschillende houderijsystemen uitgelegd. “Laat de consument zelf kiezen wat voor ei hij of zij wil kopen. Samen staan we altijd sterker in eierpromotie,” aldus de voorzitter.
Bekijk hier de aflevering van Nederland Proeft van 23 juni, het ei-item start op 9:00 minuten.
Auteur: Monique van Loon