Boeren en boerinnen uit verschillende landbouwsectoren hebben de krachten gebundeld in Team Agro NL. Met bestaande pr-initiatieven en organisaties gaan zij samen de pr en promotie voor de Nederlandse land- en tuinbouw zelf uitvoeren.
Team Agro NL is uniek, omdat voor het eerst alle type landbouwsectoren en alle type boeren de handen ineen hebben geslagen. Gangbare boeren, biologische boeren, natuurboeren, veehouders en akkerbouwers en tuinders trekken voortaan gezamenlijk op.
Geen belangenbehartiger
Team Agro NL is géén nieuwe belangenbehartiger. Belangenbehartiging is een taak voor bestaande organisaties als LTO en andere sectorale belangenorganisaties. Team Agro NL wil functioneren als koepel waarin al bestaande pr-initiatieven samenwerken. Door deze krachtenbundeling kan worden gewerkt aan effectieve en slagvaardige communicatie en public relations voor de hele sector. Samenwerking, planning en afstemming met elkaar ontbreekt tot nu toe. Dit leidt tot een versnipperde boodschap, die het grote publiek niet bereikt. Bovendien communiceert ieder voor en met zijn eigen achterban. Het doel van Team Agro NL is om, door samen op te trekken, een krachtige sectorpromotie tot stand te brengen.
Promotie en pr voor Nederlands voedsel moet vanuit de voedselmakers zelf komen, meent Team Agro NL. "Wie kan zijn verhaal immers beter vertellen dan de boer zelf? Door als boeren en tuinders samen te werken en de krachten te bundelen binnen Team Agro NL, kunnen we dit" zegt melkveehouder en voorzitter van de Stichting Team Agro NL, Geertjan Kloosterboer. "Wij zijn allemaal voedselproducenten en voedsel verbindt ons met elkaar. Wij kunnen elkaar versterken en met elkaar veel bereiken. Het is juist nu hard nodig dat we een gezamenlijke boodschap brengen."
Steun van diverse organisaties
Donderdagavond 11 januari heeft Team Agro NL een informatiebijeenkomst gehouden voor bestaande pr-initiatieven. Varkens Vandaag, Stichting Blij met een Ei, mmmEggies, @Boerburgertweet, Boer Bewust, Farm & Country Fair, Boert Bewust, Wija Internetmarketing, Boeren van Nederland en Keten Duurzaam Rundvlees gaven tijdens deze avond al hun steun aan samenwerking en krachtenbundeling binnen Team Agro NL. Deze samenwerking wordt in de komende periode verder vorm gegeven en er zullen nog meer organisaties, sectoren en pr-initiatieven worden benaderd om samen te werken binnen Team Agro NL.
"De bedoeling is om straks, door nauwe samenwerking, gezamenlijk promotiecampagnes te maken, bestaande campagnes te versterken, voorlichting te geven, lespakketten te laten ontwikkelen en/of bundelen én structureel te communiceren met politiek, media en maatschappij over de Nederlandse landbouwsector en het Nederlandse voedsel", aldus Kloosterboer.
De mensen achter Team Agro NL
Team Agro NL is opgericht door: Geertjan Kloosterboer (melkveehouder in Oxe), Henny Verhoeven (melkveehoudster uit Keldonk), Jolanda Kieftenbeld (pluimveehoudster uit Haarle), Tom Dekker (schapenhouder uit Nijeveen), Erik Stegink (varkenshouder en biologisch varkenshouder uit Bathmen), Coen Bosch (biologisch varkenshouder uit Heino) en Caroline van der Plas (eigenaar Farm & Food Communication en oprichter @Boerburgertweet)
De groep is de afgelopen weken uitgebreid met melkvee- en varkenshoudster Suzanne Ruesink uit Aalten, akkerbouwer Peter van Damme uit Biddinghuizen, varkenshouder Jan Vogels uit Erp, natuurboer en melkveehouder Alex Datema uit Briltil, vleesveehoudster Anita Heijdra uit IJsselstein en kringloopboerin en melkveehoudster Femke Wiersma uit Abcoude (ook bekend van Boer Zoekt Vrouw).
Team Agro NL, zoals het er nu staat, is wat hen betreft nog maar het begin. De stichting zoekt de komende maanden nog meer steun van en samenwerking met boeren en tuinders en met bestaande pr-initiatieven en – organisaties. "We willen ook de glastuinbouw, fruittelers en vissers bij ons initiatief betrekken", zegt Kloosterboer.
Financiering
Voor structurele communicatie en pr en bijbehorende campagnes is natuurlijk wel geld nodig. Team Agro NL denkt dat het haalbaar moet zijn om jaarlijks een substantieel bedrag op te halen uit de sector. Boeren en tuinders zullen worden benaderd om donateur te worden van Team Agro N en ook bedrijven in de keten zullen worden gevraagd om (financiële) steun.
"Nederland telt, afgerond, circa 50.000 boeren, tuinders en telers. Als zij Team Agro NL allemaal elk jaar steunen met minimaal 50 euro, dan hebben we een prachtig budget voor onze plannen. Oftewel: Voor nog geen 1 euro per week, hebben de Nederlandse boeren en tuinders een sterk collectief én een professioneel, breed gedragen offensief op het gebied van promotie en pr", aldus Kloosterboer. Binnenkort start Team Agro NL een crowdfundingsactie.
Grüne Woche Politiek, media en bedrijfsleven kunnen volgende week al kennismaken met Team Agro NL. Dan staan zeven boeren en boerinnen op de Grüne Woche in Berlijn. De Grüne Woche is de grootste landbouwconsumentenbeurs van Europa en een belangrijke ontmoetingsplaats voor (het bedrijfsleven) in de Nederlandse land- en tuinbouw. "Een mooi moment om ons aan de hele sector te presenteren in het Holland Paviljoen én natuurlijk in aanwezigheid van landbouwminister Carola Schouten", aldus Kloosterboer.
Vandaag is #TeamAgroNL een feit geworden. Boeren en tuinders uit alle sectoren gaan samen zélf promotie en pr voor onze prachtige NL land- en tuinbouwsector oppakken. Door samenwerking en krachtenbundeling zijn we sterk! #TrotsopNLboeren! ???????? pic.twitter.com/fF2454r6Sc
— @TeamAgroNL (@teamagronl) January 11, 2018