De 'Kip in Nederland' campagnes van het afgelopen jaar hebben de stoutste verwachtingen van initiatiefnemer Nepluvi (Vereniging van de Nederlandse Pluimvee Verwerkende Industrie) overtroffen. Alleen al online genereerden de verhalen, voor en door de sector, meer dan zestig miljoen views. De verwachtingen voor de vervolgcampagne, die 30 oktober van start is gegaan, zijn dan ook hooggespannen. Pluimvee Actueel vroeg Nepluvi's voorzitter Gert-Jan Oplaat wat er staat te gebeuren.
De voorgaande 'Kip in Nederland'-campagnes waren niet zomaar succesvol; de uitingen, die voor een deel via LinkedIn werden verspreid, zijn online meer dan zestig miljoen (!) keer bekeken. Dit leverde Nepluvi eerder dit jaar zelfs felicitaties op van het hoofdkantoor van LinkedIn in Dublin: “Amazing, you guys! Keep up the good work!”, lieten ze in een enthousiaste reactie weten.
"Nergens ter wereld leidde de consumentvraag tot zoveel verschillende concepten"
Voorzitter Gert-Jan Oplaat is er nog steeds vol van. Hij wijt het enorme succes van de campagne aan de aansprekende, trotse en eerlijke verhalen van de Nederlandse vleeskuikenhouders. En die trots is terecht, vindt hij. Want Nederland heeft een voortrekkersrol: “Nergens ter wereld leidde de vraag van de consument tot zoveel verschillende concepten; de één wil biologisch, de ander vindt dat een kip buiten moet lopen, en weer een ander wil het zo milieu efficiënt mogelijk.” En Oplaat kan het weten, want de Nederlandse pluimveesector exporteert jaarlijks voor bijna drie miljard euro. “In Afrikaanse en Aziatische landen stellen consumenten de vragen die in Nederland gesteld worden nog lang niet. Daar wil men simpelweg een veilig en goed stukje vlees. En zelfs in moderne, Europese landen als Duitsland, ontstaan nu pas al die keuzemogelijkheden, naar Nederlands voorbeeld.”
Rolmodellen
Om het succes vast te houden en te vergroten, lanceerde Nepluvi op 30 oktober alweer een nieuwe campagne, waarin dezelfde lijn wordt voortgezet. De hoofdrol is ook nu weer voor de rolmodellen uit de sector. Dat zijn er ook dit keer weer drie, laat Oplaat weten. De thema's die aan bod komen, worden bepaald in overleg met de werkgroep sectorpromotie, waarin de hele keten is vertegenwoordigd.
Onzeker en terughoudend
Anders dan het afgelopen jaar, toen de campagne nog uitsluitend gericht was op journalisten, opinieleiders en politici, richten we ons nu ook op consumenten en de sector zelf. Een belangrijk doel, naast het creëren van zoveel mogelijk maatschappelijk draagvlak, vindt Oplaat het versterken van het zelfvertrouwen van pluimveehouders: “Nederlandse ondernemers lopen voorop als het gaat om innovatie, duurzaamheid en dierenwelzijn, maar desondanks zijn ze onzeker en terughoudend. Deze campagne moet ervoor zorgen dat ze uit hun schulp kruipen en weer trots zijn op de prachtige dingen die in onze industrie gebeuren.”
"Nederland voorloper met innovaties, duurzaamheid en dierenwelzijn"
Een inspirerend voorbeeld, dat precies die ommezwaai laat zien die de branche nodig heeft, vindt Oplaat 'Young Poultry People'; een groep jonge, enthousiaste mensen uit de pluimvee industrie, die uitblinken qua trots en transparantie. Via Facebook en Instagram laten zij dagelijks – met veel passie en plezier – zien wat er op de werkvloer gebeurt. Maar ze organiseren bijvoorbeeld ook open dagen en lichten schoolkinderen voor. Bovendien proberen ze branchegenoten te inspireren tot soortgelijke initiatieven. Want, laten ze op hun facebookpagina weten: “Onze sector is bijzonder, en daar mogen we samen trots op zijn!”
Ook de trotse boerin Alice van Drie, die zich in het NRC uitliet over 'haar prachtige branche', vindt Oplaat inspirerend. “Maar iedere pluimveehouder moet vooral op zijn of haar eigen manier zorgen dat de sector op een positieve manier zichtbaar is”, vindt hij. “Wie daarbij behoefte heeft aan ondersteuning, mag altijd aankloppen bij Nepluvi.”, laat hij weten.
Perfecte timing
Geheel toevallig is de timing van de campagne, zo vlak na de start van het nieuwe kabinet, ook nog erg goed: “De vorige staatssecretaris steunde onze sector vrijwel niet. Maar van de nieuwe minister van Landbouw, Carola Schouten, verwacht ik veel bijval, vooral voor wat betreft de export. De komende tijd zullen we dus de politieke wind in de rug hebben. En onze campagne zal die wind alleen nog maar aanwakkeren”, vertelt Oplaat opgewekt.
Toekomstplannen
In de toekomst wil de voorzitter de activiteiten van Nepluvi verder uitbreiden: “Een commercial op televisie zou prachtig zijn, maar daarvoor hebben we meer geld nodig. Nu dragen alleen de slachterijen de kosten. De komende tijd willen we ook voederproducenten en andere belangrijke spelers in de sector aantrekken. Maar voorlopig gaat alle aandacht naar de huidige campagne, die hopelijk – met de hulp van elke, individuele pluimveehouder – de vorige zal overtreffen.”