Voorjaar 2017 maakte supermarktketen Emté reclame voor natuurvlees met de slogan ‘Beter dan biologisch’. Een oplettende consument meldde dit bij Bionext, omdat hij zich afvroeg of dit wel mocht. Bionext meldde deze klacht bij toezichthouder Skal Biocontrole. Stichting Reclame Code oordeelt nu dat deze reclame misleidend is.
Bavo van den Idsert, directeur Bionext: “biologisch is een beschermde term en mag niet zomaar gebruikt worden. De claim ‘Beter dan biologisch’ is nu bewezen misleidend en Emté mag hier geen gebruik meer van maken.”
Volgens Skal Biocontrole was de leus “Beter dan biologisch” misleidend, omdat het de onjuiste schijn wekte dat het natuurvlees voldoet aan de kenmerken van biologisch vlees. In de begeleidende tekst in de folder stond dat de runderen gevarieerd eten, veel bewegen en langer leven. Ook zouden de leefomstandigheden en het voedsel worden gecontroleerd. Dit zijn kenmerken van biologische landbouwproducten, maar ‘omdat nergens uit blijkt dat natuurvlees beter is dan biologisch, zijn de reclame-uitingen niet objectief controleerbaar’, luidde de klacht van Skal Biocontrole.
Stichting Reclame Code heeft de klacht beoordeeld en vindt de reclame inderdaad misleidend. Consumenten zouden denken dat het natuurvlees aan dezelfde eisen voldoet als biologisch vlees en daardoor kunnen besluiten het product te kopen terwijl ze dat anders niet zouden doen, is het oordeel van de Stichting. Inmiddels is Emté gestopt met de reclame-uiting.
Bron: Bionext