In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de Nederlandse economie kwartaal op kwartaal met een half procent. Dit is een minder sterke stijging dan in dezelfde periode vorig jaar (0,7%), maar nog steeds een goed groeicijfer. Hoge vertrouwensindicatoren wijzen erop dat de economische groei doorzet. ABN AMRO verwacht dit jaar een groei van 3,3% van het BBP.
Het consumentenvertrouwen in Nederland blijft onveranderd hoog. Door de lage werkloosheid en hogere lonen neemt ook de koopkracht toe.Tot nu toe is de loonstijging achter gebleven op de daling van de werkloosheid, maar ABN AMRO verwacht dat de lonen binnenkort harder gaan stijgen. De krapte op de arbeidsmarkt neemt namelijk nog verder toe. Het aantal banen blijft stijgen. ABN AMRO schat in dat het aantal werkenden in de loop van 2018 en 2019 per saldo met een kleine 300.000 (t.o.v. eind 2017) zal stijgen.
De groei van de Nederlandse economie heeft een positief effect op de productie van voedingsmiddelen. In het eerste kwartaal van 2018 neemt de productie in de voedingsmiddelenindustrie flink toe ten opzichte van 2017. In januari steeg de productie met 10%. En ook in februari en maart steeg de productie. De productiestijging in de voedingsmiddelenindustrie was ook merkbaar bij de zuivelfabrieken. In het eerste kwartaal steeg de productie van fabriekskaas met 11% in januari en nam de productie van melkpoeder met 25% toe. De omzet steeg minder hard. Dit kwam voornamelijk doordat de afzetprijzen van de voedingsmiddelenproducten daalden. De afzetprijzen in de voedingsmiddelenindustrie stegen in 2017 met 4% en zullen naar verwachting over heel 2018 verder dalen. Met name de lagere prijzen van zuivel en vlees door een hogere productie drukken op de prijzen.
Supermarktverkopen biologisch stijgen
In het biologisch segment stijgen de supermarktverkopen volgens cijfers van Euromonitor. In 2011 werd nog 130 mln EUR uitgegeven aan biologische zuivelproducten. Vijf jaar later lag dit bedrag al 50% hoger op 192 mln EUR. Hetzelfde geldt voor babyvoeding en brood. In totaal steeg volgens cijfers van Euromonitor de verkoop van verpakte biologische producten met 184 mln EUR naar 550 mln EUR. Euromonitor verwacht dat de verkopen van verpakte biologische voeding in 2020 uitkomt op 634 mln EUR. Binnen de drankenindustrie is ook een stijging te zien van biologische producten. Warme dranken, zoals thee en koffie stijgen en ook de verkopen van biologische frisdranken nemen toe. Het aanbod van deze productgroep wordt ook uitgebreider, wat de verkopen verder stuwt.
Ook de beschikbaarheid van biologische producten neemt toe. In Nederland wordt bijna 60,000 hectare gebruikt voor biologische landbouw. Dat is ongeveer 4% van de totale landbouwgrond. In 2017 was de oppervlakte in omschakeling was relatief hoog (9.067 ha). Het oppervlakte van de biologische landbouwgrond neemt dus toe en daarmee ook de beschikbaarheid van biologische producten. Voor veel landbouwers is de intrinsieke motivatie, maar ook hogere marges redenen om naar biologisch om te schakelen. De Nederlandse landbouw en verwerkende industrie produceert voor zowel de Nederlandse markt als voor buitenlandse afnemers. Met name Duitsland, de grootste markt voor biologische voeding in de EU, is een belangrijke afnemer van biologische producten die via Nederland of uit Nederland de grens over gaan.
Duitsers geven circa EUR 130 per hoofd van de bevolking uit aan biologische producten. Nederlanders geven in vergelijking tot de Duitsers een stuk minder uit aan biologische voeding. Nederland staat in Europa op de zevende plaats.
Bron: ABN AMRO