Supermarkt Plus promoot veel vaker vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of biologisch vlees dan andere supermarkten. Dat blijkt uit de cijfers van de foldermonitor van Wakker Dier.
Supermarkt Jumbo, Emté en Dirk promootten dit jaar helemaal geen vlees met keurmerk. Wakker Dier hoopt met zijn campagne gangbare vlees uit folder te weren. “Onze wens is dat supermarkten elkaar beconcurreren op het beste dierenwelzijn, niet op de laagste prijs” aldus Wakker Dier.
"Te weinig sterren in de reclame"
Van de ruim vier duizend vleesaanbiedingen in de eerste vier maanden van 2017, heeft slechts vier procent 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Ongeveer een kwart van de aanbiedingen draagt 1 Beter Leven ster. Het gros (69 procent) is voor vlees zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun folders inzetten om meer vlees met keurmerken te promoten.
‘Betere’ vleesaanbiedingen vooral van Plus
Supermarkt Plus doet het wel goed en neemt maar liefst 97 van de 184 aanbiedingen voor vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren voor haar rekening. Pas op grote afstand volgt Albert Heijn met 31 aanbiedingen. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier, waarin de folders van de 12 grootste supermarkten zijn opgenomen. Wakker Dier monitort al zes jaar de supermarktfolders, omdat deze grote invloed hebben op de keuzes van de consument. De monitor toont aan dat Plus voorop loopt met inzet van de folder om de klant diervriendelijker te laten kiezen.
Folders van Jumbo, Emté en Dirk
Supermarkten Jumbo, Emté en Dirk maken hebben ook vlees in de folder staan. Echter geen aanbiedingen van vlees met meer dan 1 Beter Leven ster.