Een kleine twee jaar geleden was het nog een leeg, kaal grasveld, maar inmiddels is de productlocatie van Optibrut in het Duitse Nordhorn uitgegroeid tot een toonaangevende plek waar kwalitatief zeer goede kuikens vandaan komen.
Een ideaalbeeld dat Hans Groot Koerkamp en Klaas Knol al jaren voor ogen hadden en met behulp van directeur Wim van der Vegte, tientallen medewerkers en een steeds grotere groep pluimveebedrijven dat al na een jaar gerealiseerd is. “Het verloopt boven verwachting goed, maar we willen meer”, zo legt Knol de lat hoog.
Kwaliteit, dat typeert de mannen achter Optibrut. Hoge (kwaliteits)eisen vanaf de productie van het hoogwaardige broedei bij de vermeerderaar tot en met het transport en afleveren van het vitale kuiken bij de vleeskuikenhouder. Knol: “Het Optibrut-concept is in de basis niet veel anders dan een normale broederij, met uitzondering van de laatste drie dagen. Op het moment dat het kuiken uitkomt heeft hij direct beschikking over voer en water in de verlichte HatchCare. Daardoor begint zijn ontwikkeling en warmteproductie eerder. Het kuiken bouwt direct aan zijn auto-immuunsysteem en aan zijn groei. Het daardoor sterkere eendagskuiken heeft minder / geen behoefte meer aan ondersteuning met antibioticum in de verder groeiperiode. Dat zorgt samen met een stuk technische begeleiding van Optibrut richting de vleeskuikenhouders voor een stuk meerwaarde wat hem in staat stelt om, ondanks de hogere kuikenprijs, meer geld te verdienen met onze kuikens. Dit zijn belangrijke voorwaarden voor het behoud van een toekomstgerichte en gezonde vleeskuikenhouderij.”
Foto 1: De mannen van Optibrut lopend door het glazen gebouw dat mede bijdraagt aan een transparante uitvoering
Glazen broederij
Dat proces wordt bij Optibrut open en transparant uitgevoerd. Een belangrijke eis van de initiatiefnemers: “De architect kwam met het plan om te bouwen met glas. Dat leek eerst onmogelijk, maar toen we het plan voor ogen kregen waren we direct enthousiast”, zo vertelt Groot Koerkamp. “Onze transparante bedrijfsvoering is, met het unieke (deels) glazen gebouw uitgevoerd met een bezoekerscorridor, prachtig tot uiting gebracht. Eendagskuikens van Optibrut verbeteren het rendement én werkplezier van de vleeskuikenhouder. Dat samen maakt het verschil.”
Duitse markt
Drie Nederlandse pluimvee-experts die in Duitsland een broederij opzetten. Dat roept de vraag op waarom ze niet in Nederland gevestigd zijn? Groot Koerkamp: “Door de centrale ligging in Nordhorn, in het grensgebied van Duitsland en Nederland met een prima ontsluiting, is Optibrut de professionele partner voor de Duitse ‘5 keer D’ markt. Wij werken duurzaam samen met onder andere grote Duitse vleeskuikenvermeerderingsbedrijven. Die staan garant voor de aanvoer van kwalitatief hoogwaardige en uniforme broedeieren voor de Duitse, Nederlandse en Belgische vleeskuikenhouders.”
“Volgend jaar 1,3 miljoen kuikens per week leveren”
Verder wordt er ook samengewerkt met Nederlandse en Belgische pluimveebedrijven, waarbij Optibrut hoopt dat aandeel de komende tijd te vergroten. Eindverantwoordelijke Wim van der Vegte stapte afgelopen zomer mede vanwege deze doelstelling in het Optibrut-project: “We zitten in de broederij op dit moment voor driekwart vol. Ten aanzien van de 5-D afzet zijn we nu even uitverkocht. De broedeieren vanuit de Nederlandse kant gaan we nu volop inzetten voor de vleeskuikenhouders langs de Duits-Nederlandse grens. We streven ernaar volgend jaar 1,3 miljoen kuikens per week te leveren aan Duitse, Nederlandse en Belgische vleeskuikenhouders.”
Foto 2: Wim van der Vegte: “We streven ernaar volgend jaar 1,3 miljoen kuikens per week te leveren aan Duitse, Nederlandse en Belgische vleeskuikenhouders”
Uitbreidingscapaciteit
De broederij is gebouwd voor een capaciteit van veertig miljoen per jaar en als de extra voorbroedkasten zijn voorzien van klimaatsystemen kan er intern zelfs worden opgeschaald naar tachtig miljoen kuikens per jaar. Optibrut is in één jaar van niks naar omgerekend meer dan dertig miljoen kuikens per jaar gegaan. Van der Vegte: “We zitten nu in een cruciale fase waarbij de uitbreidingsinvesteringen ingepast moeten worden in de bestaande systemen. Ook gaan we de komende maanden de kuikenbewaring voor het transport verder optimaliseren met de opgedane ervaringen en voorzien van HatchCare Chickstorage rooms.”
Klaas Knol vult Van der Vegte zijn verhaal aan: "We willen geen nee verkopen, maar moeten dat nu soms wel doen. Dat gaat tegen onze principes in dus we willen dat zo snel mogelijk opschalen. Toch ben ik buitengewoon tevreden over de reeds gerealiseerde groei. Als je ziet waar we begonnen en waar we nu staan met alle mogelijkheden die we nu hebben, dan kan ik niet anders dan tevreden zijn. Zeker omdat er vooraf werd gezegd dat de markt verzadigd zou zijn, maar in het afgelopen jaar hebben wij met onze werkwijze en visie aangetoond dat we wel degelijk het verschil kunnen maken. We hebben moeten praten als Brugman, maar hebben daardoor wel het vertrouwen gewonnen van de pluimveesector. Daar zijn we enorm trots op en dat motiveert ons om op deze weg door te gaan.”
Bron: Optibrut,Pluimveekrant December Editie, 06-02-2019