LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. Aan de hand van consumenten- en boerenprijs laten we de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben.
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Dat punt maken we al een tijd, en was ook onderdeel van de bijvoorbeeld de LTO-reactie op de miljoenennota. Nu doen we dat met een gerichte campagne #watkrijgtdeboer waarbij we inzichtelijk maken hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. We laten zien aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen, welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder.
In het geval van een pak melk van € 0,90 negentig is dit zo’n € 0,33. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt € 1,30 kost, gemiddeld € 0,14. Pluimveehouders ontvangen voor hun eieren € 0,80 per 10 scharreleieren middelgroot, terwijl de consument € 2,24 afrekent voor een doosje van 10 scharreleieren van hetzelfde formaat.
Scheve situatie
LTO Nederland wil met de online-campagne #watkrijgtdeboer aandacht voor de ‘scheve situatie’ waarvan veel consumenten niet eens weet van hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat ondertussen al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.
De consument wil niet alleen voedsel dat er mooi uit ziet en kwaliteit hoogwaardig is. De consument is ook steeds meer geïnteresseerd in de wijze waarop zijn of haar voedsel is geproduceerd. Heeft het dier buiten gelopen? Is mijn groenten geteeld met respect voor de bodem? Duurzaamheid en diervriendelijkheid staat daarop voorop. Boeren en tuinders willen dit ook: duurzamer produceren op een diervriendelijke wijze zonder overlast voor de omgeving. Daar horen investeringen bij die de kostprijs van boeren en tuinders verhogen. Echter deze extra kosten krijgen boeren en tuinders nu (nog) niet terugverdiend in de keten. Hoe dit komt, maakt deze campagne inzichtelijk.
Bron: LTO Nederland, 29-10-2018