De consumentenprijsindex van eieren is verder gestegen: van 125 in augustus naar 128 in oktober (2015=100). Relatief gezien zijn de eierprijzen af boerderij na de bekende zomerdip veel harder gestegen: van 80 punten in augustus naar 97 in oktober. Hiermee is de kloof tussen de twee prijsniveaus niet gedicht, maar wel kleiner geworden.
Prijsontwikkeling
De consumentenprijs van eieren lag al op een hoog niveau, maar is in oktober verder gestegen. In augustus was de index 125 en in oktober is de index 128, dit is bijna 2% hoger. De productenprijs is in september en oktober nagenoeg onveranderd. Dit betekent dat de pakstations de eieren voor dezelfde prijs leveren aan de supermarkten. De prijs af boerderij is duidelijk aan het stijgen. In augustus was de index 80 en in oktober 97. Dit is een grote stijging ten opzichte van de prijzen in de zomermaanden.
Deze ontwikkeling is conform het normale seizoenspatroon met hogere prijzen in het najaar als gevolg van een hogere vraag naar eieren. De verwachting is dat ook in november de prijzen verder zullen stijgen. De vraag naar eieren is goed in het binnenland en op de belangrijkste exportmarkt Duitsland. Het blijft opvallend dat de eierprijzen in de winkel op een hoog blijven, namelijk bijna 11% hoger dan vorig jaar in oktober. Supermarkten rekenen met prijzen die passen bij de hoge prijzen af boerderij van het begin van het jaar. De consumentenprijs heeft de dalende lijn van de prijzen af boerderij in het begin van het jaar niet gevolgd.
Keten
De tafeleieren in het schap bij de supermarkten zijn direct door de pakstations afgeleverd of door grossiers via de pakstations. Leghennenhouders leveren eieren aan de pakstations, verpakken zelf of leveren aan de eiproductenindustrie. Broederijen en de opfokkers van jonge hennen zijn belangrijke voorschakels in de eierketen. Mengvoerfabrikanten zijn belangrijke toeleveranciers in de sector
Toelichting op drie niveaus
Bijna 90% van de tafeleieren wordt afgezet via de supermarkten. Er is geen noemenswaardige import van eieren voor de afzet via supermarkten. In Nederland houden circa 1.000 bedrijven leghennen, in verschillende houderijsystemen. Het merendeel van de hennen wordt gehouden als scharrelhen. Daarnaast worden ook hennen gehouden in kooihuisvesting, vrije uitloop en biologisch.
De geproduceerde eieren worden op de boerderij verpakt of geleverd aan de 14 middelgrote en grote pakstations. Deze sorteren en verpakken de eieren in consumentenverpakkingen. De Nederlandse pakstations leveren tafeleieren aan supermarkten in Nederland (circa 30% van de productie) en Duitsland (ook circa 30% van de productie). Een deel van de eieren (30 tot 35%) gaat naar de eiproductenindustrie in Nederland en het buitenland. Daar worden de eieren verwerkt tot vloeibaar of gedroogd eiproduct. Dit eiproduct wordt vervolgens weer gekocht door de levensmiddelenindustrie, waarbij fabrikanten van sauzen en pasta en bakkerijen belangrijke afnemers zijn.
Prijsvorming
De leghennenhouders maken veelal per legronde afspraken met een pakstation. Naast kwaliteitsaspecten kan er ook een afspraak gemaakt worden over de prijs voor de eieren. Het merendeel van de leghennenhouders werkt echter met een vrije marktprijs. Dat betekent dat voor elke geleverde partij eieren de marktprijs van dat moment betaald wordt. Er is een duidelijk seizoenspatroon herkenbaar in de marktprijzen. ’s Zomers zijn de eierprijzen voor de leghennenhouders in de regel lager dan in de rest van het jaar. Op detailhandelsniveau zijn de prijzen vrij stabiel.
Prijsindices
De consumentenprijsindex (CPI) is gebaseerd op de prijzen voor tafeleieren in de supermarkt. De PPI is gebaseerd op de opbrengstprijzen van pakstations én die van de eiproductenindustrie.