Akkerbouwer en leghennenhouder Mark Versluis uit Emmeloord is deze week de hele week gastboer op het populaire en landelijk bekende social media-platform @Boerburgertweet. Versluis gaat op Twitter en Facebook met burgers in gesprek over de voedselproductie en specifiek over eieren en de teelt van onder meer zijn aardappelen, uien, suikerbieten, winterpenen, peterselie en tarwe.
Versluis en zijn vrouw Linda hebben ook een eigen boerderijwinkel waar ze hun eigen producten, zoals de tafelaardappelen, afzetten.
Bron: Eigen foto
@Boerburgertweet
Via @Boerburgertweet twitteren boeren, tuinders, telers en vissers collectief over hun dagelijkse werk en leven. @Boerburgertweet bestaat al sinds 2015 en heeft op Twitter ruim 12.500 volgers en op Facebook bijna 20.000. De accounts bereiken dagelijks tienduizenden mensen. Volgers van @Boerburgertweet kunnen direct vragen stellen aan de deelnemende boeren en krijgen ook direct antwoord op hun vragen. Zo ontstaat er een mooie boer-burgerdialoog.
Doel van @Boerburgertweet is om de burger beter te informeren over het leven en werk als boer en de keuzes die zij maken. Ook leren burgers meer over de herkomst van hun voedsel en bloemen én krijgen zij op een begrijpelijke manier uitleg over de voedsel- en bloemenproductie. ‘Het is beslist niet alleen halleluja wat de deelnemers laten zien. Ook ‘gevoelige’ onderwerpen zoals het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, antibiotica, de uitdagingen op het gebied van dierenwelzijn, etc. worden niet geschuwd’, zegt initiatiefneemster Caroline van der Plas uit Deventer.
Goede mix
Het afgelopen half jaar lag @Boerburgertweet stil, vanwege persoonlijke omstandigheden. ‘Vorige week hebben we met succes de draad weer opgepakt. Toen was een bloementeler aan de beurt.’ De belangstelling onder boeren om een weekje @Boerburgertweet ‘te doen’ is groot. ‘We zitten nu al weer tot half december en de eerste deelnemers voor volgend jaar melden zich ook al’, zegt Van der Plas. De diversiteit van deelnemers is volgens haar groot. Zo komen er de komende maanden melkvee-, vleesvee-, kalver-, pluimvee, varkens- en schapenhouders aan de beurt. Maar ook akkerbouwers, fruittelers en bloemenkwekers. ‘En niet alleen uit de gangbare sectoren, ook biologische boeren, telers en tuinders willen graag meedoen.’
Andere sectoren
@Boerburgertweet blijft bovendien niet alleen op de boerderij, maar gaat ook het water op. ‘Er hebben zich zelfs een Noordzeevisser en een palingvisser gemeld. Ook zij zullen hun verhaal vertellen. Verder komen er mensen uit de ‘periferie’ aan bod, zoals dierenartsen, een agrarisch docent en een agrarisch arbeidsbemiddelaar. We willen de agrarische sector zo breed mogelijk laten zien aan de burgers’, aldus Van der Plas.
Boeren wisselen elkaar af
Via @Boerburgertweet wisselen de deelnemers elkaar wekelijks af. Elke boer, tuinder, teler of visser twittert steeds een week lang, elke dag over zijn/haar werk, bedrijf en gezin. ‘Zij geven op een begrijpelijke en tegelijk heel persoonlijke manier informatie en uitleg over hun werk en de keuzes die zij maken. Wij geven hiermee ook een gezicht aan de Nederlandse boeren en verlagen op die manier hopelijk de drempel voor burgers om met boeren persoonlijk contact te zoeken en/of zelf een kijkje te nemen bij een bedrijf’, aldus Van der Plas.
Caroline van der Plas nodigt alle boeren en burgers uit om het Twitteraccount @Boerburgertweet te volgen en roept boeren, die zich willen aansluiten als gasttwitteraar bij @Boerburgertweet, op om zich te melden. ‘Alle voedsel- en bloemenmakers zijn welkom, wij maken geen onderscheid in type boeren of soort bedrijf. Hoe meer twitterboeren, hoe beter’, aldus Van der Plas.
In oktober 2019 kwam @Boerburgertweet ook uit in boekvorm, onder de titel ‘BoerBurgerBoek’. In dit boek staan 21 verhalen van diverse boeren, tuinders en een Noordzeevisser, die tussen 2015 en 2019 meededen aan het sociale mediaproject. Boerburgertweet is te volgen via: www.twitter.com/boerburgertweet of www.facebook.com/boerburgertweet
Bron: Caroline van der Plas