Heutink Logistic Services uit Boxmeer is gespecialiseerd in het vervoer van leghennen en moederdieren naar slachterijen. Dat vraagt om het juiste materiaal en deskundig personeel, maar ook om een goede planning en afstemming. “We doen er alles aan om de kippen zo gezond mogelijk bij de slachterij te krijgen”, vertelt directeur en eigenaar Arnoud Heutink.
Het bedrijf van Heutink is voor tachtig procent gericht op de pluimveesector. Van de elf vrachtwagens rijden er vier met pluimvee en vier met eieren. Eén combinatie is geschikt voor vervoer van stukgoed en de overige twee voor diepvriesproducten. Met vijftien mensen zet Heutink het werk rond. Het afgelopen jaar brachten de vrachtwagencombinaties van Heutink in totaal zo’n 700.000 kippen naar de slachterij. Per vracht kunnen er negen- à tienduizend mee.
Goede afstemming belangrijk
Heutink rijdt in opdracht van voornamelijk handelaren en soms in opdracht van slachterijen. Voornamelijk legkippen en af en toe moederdieren gaan op de vrachtwagens van Heutink naar slachterijen in België en in Polen. Op de slachterij wordt de volle oplegger met 540 kratten afgekoppeld en een lege weer meegenomen. “In Polen gaat het om slachterijen net over de grens. Dat is nog te doen. Alles wat binnen tien rijuren naar de slachterij te brengen is, doen we. Als je langer rijdt, vraagt dit onderweg extra verzorging. Je moet er bijvoorbeeld water op zetten. We hebben de vergunningen wel voor langere transporten, maar we doen het nooit. Voor het beest is het ook beter als het transport niet te lang duurt”, aldus Heutink. “Maar soms ontkom je er niet aan dat het langer duurt. Bijvoorbeeld als de NVWA komt keuren bij export. Dan sta je langer stil. We streven er echter naar om het laden en transporteren zo kort mogelijk te laten duren. Een goede afstemming tussen ons, slachterij, pluimveehouder en vangploeg draagt daaraan bij.” We proberen alle partijen hierin zoveel mogelijk te ontzorgen.
Extra alert op goede hygiëne
Biosecurity is een belangrijk aspect in het werk van Heutink. “Goed reinigen en ontsmetten is essentieel. Zeker in verband met de vogelgriep die continue op de loer ligt. Dan besteed je er toch meer aandacht aan. We komen altijd met schone auto’s en schone kratten. Die worden op de slachterij gereinigd en ontsmet. Soms vraagt pluimveehouder waar we gaan laden voor een extra reiniging van de transportmiddelen, gelukkig kunnen we dit perfect verzorgen in onze eigen door de NVWA erkende R&O plaats. Dit gebeurt vooral als het gaat om bedrijven met meerdere leeftijden. Bij bedrijven waar maar één leeftijd zit zijn de eisen wat minder hoog”, aldus Heutink, die aangeeft in zijn algemeenheid niet veel last te hebben van vervoersverboden in regio’s met vogelgriep. “De snelwegen zijn in principe allemaal vrij. Soms moet je lokaal een stukje omrijden. Transport naar het slachthuis is ook niet heel riskant. De dieren die we vervoeren zijn gezond en lopen ook amper meer risico ziek te worden. Binnen een paar uur hangen ze aan de haak.”
Goede voorbereiding belangrijk voor zo min mogelijk uitval
Er is de transporteur veel aan gelegen om de uitval onderweg tot het absolute minimum te beperken. Dit begint bij een goede voorbereiding door de pluimveehouder. “Zorg dat de kippen nuchter zijn en de kroppen leeg. Volle kroppen betekent extra kans op uitval. Als er ’s avonds wordt geladen, doe dan in de ochtend de laatste voerronde en geef ze de rest van de dag alleen water. De meeste pluimveehouders doen dit overigens zo. Bij scharrelkippen is het wat lastiger om de krop leeg te houden, zij weten zelf op de laatste dag nog het nodige voer bij elkaar te scharrelen. Wel kan ik merken dat scharrelkippen doorgaans meer kunnen hebben dan volièrekippen. Ik ken ook een pluimveehouder die op de laatste dag nog extra vitamines geeft, puur om de weerstand nog een boost te geven.”
Blijven rijden is het best
Om de kippen ongeschonden bij de slachterij aan te laten komen, is het belangrijk de dieren zo kort mogelijk op de vrachtwagen te laten zitten, het klimaat onderweg goed is en stress onder de dieren wordt voorkomen. Dat zijn echter zaken waar je als transporteur niet altijd invloed op hebt. “De kippen voelen zich het meest comfortabel als de vrachtwagen rijdt. Dan zakken ze door de beentjes en laten het allemaal gebeuren. Door de rijwind is er voldoende beluchting en is het klimaat op de vrachtwagen goed. Daarom is het allereerst belangrijk dat het laden vlot loopt en je snel kunt gaan rijden. Het beste is het laden binnen anderhalf uur klaar te hebben. Maar als je onderweg stilstaat, bijvoorbeeld als je aangehouden wordt, kan het in de oplegger te warm worden. Daarom hoor je ook steeds meer geluiden over pluimveetransport in dichte auto’s met ventilatie. Ik ben daar ook wel positief over. Dit lijkt me ideaal, zolang het ventilatiesysteem niet uitvalt natuurlijk. Maar het brengt wel meerkosten met zich mee, die de sector idealiter aan de consument moet doorberekenen.”
Zorg op de slachterij
Aangekomen op de slachterij wordt de oplegger afgekoppeld. Afhankelijk van de weersomstandigheden gaat het zeil omhoog en zorgt een ventilator voor frisse lucht. “Het is vaak een uitdaging om dit goed te doen”, weet Heutink. “Het kan best zijn dat je bij de slachterij aankomt en het is nog fris is, waardoor je de zeilen naar beneden laat om de warmte erin te houden. Een uurtje later, als je zelf al weer op de terugweg bent, komt de zon door en wordt het al snel te warm. Daarom kijkt de volgende chauffeur die aankomt op de slachterij ook even naar de oplegger van zijn collega., maar als het nodig is ook naar die van een andere transporteur. Want niemand is gebaat bij een hoop uitval.” De chauffeurs van Heutink beschikken allemaal over de juiste papieren om pluimvee te kunnen vervoeren. “Ze weten waar ze mee bezig zijn en vinden het ook gewoon leuk. Welzijn van het dier staat voorop. We willen allemaal het beste voor het dier”, besluit Heutink.
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Heutink Logistic Services