Cor en Marcel Kuijpers: “Ons motto is niet voor niets: Lekker eten, voor iedereen”
Marcel en Cor Kuijpers, bekend van Kuijpers Kip, runnen een familiebedrijf dat al jaren draait op vaste kernwaarden. Eerlijkheid, transparantie en samenwerking vormen de basis van een vijftal jaar geleden geformuleerde missie om een pluimveelocatie te realiseren waar mens, dier en milieu centraal staan.
Marcel Kuijpers: “We komen uit een creatief en liefdevol gezin en halen onze inspiratie uit onze levenservaringen en kunst. Met De Kloeke Kip denken wij out-of-the-box en geven we het startsein voor een gezonde pluimveesector nu en in de toekomst.”
Agricola Novus
Het verhaal omvat veel psychologische raakvlakken en dat is niet voor niets. Bij Kuijpers Kip wordt dag en nacht, zeven dagen in de week, nagedacht over efficiëntie, dierenwelzijn en imago. “Ons motto is niet voor niets: Lekker eten, voor iedereen. Daar zit heel veel in: lekker om te eten, maar ook op een verantwoorde manier geproduceerd. Daar hoort ook minder transport bij, een gebalanceerde voersamenstelling, goed omgaan met natuurlijke reststromen, brandveiligheid, energieneutraal, warmteterugwinning en diervriendelijke multispectrale verlichting.”
“Door een gesloten keten te creëren waarbij moederdieren, broederij, opfok en slachterij worden samengevoegd verminderen we stress bij de kuikens, worden de uitvalpercentages door transport lager en worden (hygiëne)risico’s verlaagd. Gecombineerd met uitkomen in de stal en Early Feeding hebben we samen met onze stakeholders een concept ontwikkeld dat ik gerust de Agricola Novus durf te noemen. Vrij vertaald ‘het nieuwe boeren’.”
Pluimveehouders Marcel (links) en Cor (rechts) Kuijpers: “Met De Kloeke Kip denken wij out-of-the-box en geven we het startsein van een gezonde pluimveesector nu en in de toekomst”
Samenwerking
De stakeholders zijn niet de minste partijen. Zo werkt De Kloeke Kip samen met voerleverancier Vitelia, Vencomatic, Elotec en MJ-Tech die de verlichting leveren en met de omgeving. “Samenwerking met de omgeving is voor ons heel belangrijk, want alleen zo kunnen we samen doorgroeien. Zo werken we samen met varkenshouderijen om mest te verwerken, maar hebben we ons ook ingezet voor de totale gebiedsontwikkeling van het ‘Witveld’, de locatie waar we nu gevestigd zijn.”
“Lekker vlees voor iedereen”
Kuijpers vervolgt: “Familie, normen en waarden en eerlijkheid zijn nog steeds belangrijke pijlers binnen ons bedrijf. Maar we houden niet halsstarrig vast aan locaties of werkwijzen van vroeger. We willen vooruit, innoveren en een lekker stukje vlees voor iedereen beschikbaar maken. Dit betekent dat De Kloeke Kip niet alleen een materiele boodschap heeft (dierenwelzijn en milieu), maar ook een sociale (mens en omgeving) boodschap. Alleen op deze manier heeft de pluimveesector toekomst en wij werken daar graag aan mee, hopen dat anderen door ons geïnspireerd worden en meeprofiteren door onze focus op grondstofverbruik (bulk), de kwaliteitsmarkt, imagoverbeteringen en ideeën.”
Gefaseerd verder bouwen
De Kloeke Kip aan het ‘Witveld’, nabij het Limburgse Grubbenvorst, is al volop in productie. Maar klaar is het project nog lang niet. “De komende vijf tot zes jaar blijven we gefaseerd bouwen totdat het plan dat we vijftien jaar geleden bedachten helemaal is uitgevoerd”, zo besluiten Marcel en Cor Kuijpers, die met de twee zonen van Cor (Jan en Joris) twee potentiële opvolgers hebben.
Auteur: Richard Bender
Foto's: Geraldine Nikkels