Plukon Food Group bouwt momenteel een nieuwe fabriek in Wezep. De herbouw op de huidige locatie betekent een investering van ruim € 25 miljoen. De nieuwe fabriek moet in maart 2018 operationeel zijn.
De fabriek aan de Industrieweg betekent een vernieuwing van de huidige productielocatie die afgelopen maart door brand werd verwoest. Hier worden straks verse kipproducten en kant-en-klare verse maaltijden geproduceerd.
Omdat Plukon een Nederlandse marktleider is in verse kipproducten aan retail ontstond er direct na de brand een korte stop in de leveringen aan supermarkten. Dit met als gevolg een korte tijd vrijwel lege verkoopmeubels voor pluimveevlees in de winkels.
Maaltijdsalades en verse maaltijden worden tijdelijk geproduceerd in Deventer en Bunschoten. Met de overplaatsingen kon de productie en levering van kipspecialiteiten aan retail snel worden hervat. De rond 250 productiemedewerkers van Plukon Wezep werken tot maart volgend jaar op andere locaties.
Nadruk op verse maaltijden en gemaksproducten
De brand bij Plukon dit voorjaar veroorzaakte zoveel schade dat er is besloten om nieuw te bouwen. De voormalige fabriek die dateert uit de jaren zestig, krijgt een nieuwe indeling en routing. Hoofdkantoor en kantoren, die tijdens de brand gespaard zijn gebleven, blijven gevestigd aan de Industrieweg in Wezep.
In de nieuwbouw ligt de nadruk in de productie sterker op verse kant-en-klare maaltijden en gemakkelijke kipproducten en ook verse maaltijden met andere ingrediënten dan met kip. Plukon komt hiermee tegemoet aan de groeiende vraag vanuit de retail.
Er is steeds meer vraag naar gezonde maaltijdoplossingen voor elk moment van de dag. “We innoveren dan ook met een team concept- en productontwikkelaars maaltijden die passen bij de behoeftes van hedendaagse consumenten,” aldus marketing manager Gerda Zijlstra. “Plukon levert weliswaar aan alle partijen en elk kanaal heeft zijn eigen trends en ontwikkelingen, maar in de afzet aan retail, de verwerkende industrie en foodservice is er naast kant-en-klare maaltijden een duidelijke verschuiving naar diervriendelijke kipproducten en de behoefte van klanten en haar consumenten om hier meer over te weten. Er is behoefte aan meer openheid en transparantie in de ketens”, Zijlstra vervolgt: “Veel trends zijn internationaal. Nederland loopt vaak voorop, zoals bijvoorbeeld in de aandacht voor dierenwelzijn. De trends zijn gelijk, maar het tempo en de uitvoeringsvorm verschillen per land”, constateert de marketing manager.
Pluimveehouder: prima positie in groei vraag
Veel consumenten eten graag en regelmatig kip, dus de groei in consumptie van kip in allerlei product- en maaltijdvarianten zal verder toenemen. “Die grotere nadruk op de grondstofkwaliteit in de productie van kipproducten betekent een prima uitgangspositie voor de pluimveehouder. En doordat er meer en meer aandacht is voor dierenwelzijn en ook in de keuzes in de verschillende houderijconcepten zullen er naar onze mening ook meer kansen zijn voor pluimveehouders om er in hun bedrijfsvoering bewust te kunnen kiezen voor een van onze houderijsystemen”, stelt Zijlstra vast.
Voedselveilig, duurzaam en efficiënt
De producten in de nieuwe fabriek worden straks geproduceerd onder een zogenaamd high care-regime. Dit zijn afdelingen met high care-omstandigheden die de risico’s op besmetting moeten beheersen en de voedselveiligheid van verse eindproducten moeten borgen. “Dit regime vormt de basis voor de nieuwe routing in de nieuwe fabriek”, aldus de marketing manager van Plukon. “Belangrijk bij alle keuzes die worden gemaakt is dat de nieuwe productielocatie wordt gebouwd op drie belangrijke pijlers. Voedselveiligheid als basis, duurzaamheid en efficiëntie”, aldus mevrouw Zijlstra. “Het ontwerp van de nieuwbouw heeft een sterke focus op efficiëntie, maar dus ook op duurzaamheid. We gaan bouwen volgens de zogenaamde BREEAM-methode. Dit is in Nederland het belangrijkste keurmerk dat wordt gebruikt om nieuwbouwprojecten te beoordelen op duurzaamheidsprestaties.”
“Een duurzame oplossing is bijvoorbeeld dat we via een leidingsysteem regenwater opvangen dat uitkomt in de Wadi, een buffervoorziening die zich hierdoor kan ontwikkelen tot een oase voor flora en fauna. Ook pompen we zelf het Veluwse grondwater op om onze groenten met dit zuivere water te gaan wassen.”
De hele fabriek krijgt geen aansluiting op het aardgasnetwerk; warmte wordt teruggewonnen uit de eigen koelinstallatie en hergebruikt voor verwarming en warm water. “Het is straks natuurlijk geweldig om in een nieuwe fabriek te produceren, maar het principe van produceren en verwerken van kip blijft in de basis gelijk aan de huidige werkwijze”, aldus mevrouw Zijlstra. Met hoeveel de capaciteit van de locatie groeit, geeft ze niet aan. “Onze fabriek wordt zo gebouwd dat er meer dan voldoende ruimte is voor schaalvergroting.”
Plukon als marktleider
Plukon Food Group realiseert als marktleider in Nederland rond € 1,7 miljard omzet in kipproducten en maaltijden met locaties in Wezep, Ommel, Blokker, Dedemsvaart en Goor. Ook in België heeft Plukon vestigingen in Mouscron, Maasmechelen en een fabriek voor kant-en-klare maaltijden en kipproducten in Olen. De onderneming heeft in Duitsland locaties in Gudensberg, van het Plukon-merk Friki in Storkow en Döbeln en van het merk Stolle in Brenz en Visbek. Er zijn tevens vestigingen in Frankrijk en Polen.
Nummer twee op de Nederlandse markt is 2 Sisters Europe met een omzet van € 600 miljoen en onderdeel van het Britse 2 Sisters Food Group. Dit pluimveevleesconcern produceert op vijf Nederlandse locaties en een Poolse vestiging.