Op vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 februari vindt voor de tweede keer de vernieuwde Agridagen, Vakbeurs voor intensieve veeteelt en mechanisatie op erfniveau, plaats. De nieuwe organisatie, die in 2016 een doorstart maakte met een verbeterde versie van de voormalige Pluimveedagen, verwacht dit jaar nóg meer bezoekers dan de vorige editie. Naar schatting 20.000.
Met name het aantal Nederlanders zal toenemen, zo verwachten ze bij de organisatie. Dit is dan ook iets waar de organisatie hard aan werkt, want de Nederlands-Belgische kruisbestuiving biedt volgens medeorganisator Tom Destoop enorm veel kansen. Niet voor niets bevindt de indrukwekkende locatie van de beurs, een voormalige legerbasis die bestaat uit maar liefst zeventien (!) vliegtuighangars, met ieder een oppervlakte van 5.000 m², zich precies op de grens tussen het Nederlandse grensplaatsje Baarle-Nassau en het Belgische Weelde. Met de Agridagen hoopt de organisatie het Nederlandse publiek te trekken dat – vanwege verkeerstechnische problemen – niet in staat is de Agriflanders (de 'grote broer' van Agridagen, die januari 2019 weer zal plaatsvinden) te bezoeken. Want Agridagen is wél goed te bereiken vanuit beide landen en parkeren is er gratis.
“Om genoeg kennis en ervaring bijeen te brengen, moeten Nederlandse en Vlaamse veetelers veel meer tot elkaar komen”
“Het aantal veetelers neemt al een tijdje af, terwijl de grootte van de bedrijven en de omzet toeneemt. Om toch de nodige kennis en ervaring bijeen te brengen, en bovendien in beide landen een grotere dienstverlenende markt ter beschikking te hebben, zouden Nederlandse en Vlaamse veetelers daarom veel meer tot elkaar moeten komen”, zegt medeorganisator Tom Destoop, die onder andere de pluimveeseminar verzorgt op de vrijdagavond. “Maar ook qua afzet ontstaan veel meer kansen, wanneer beide landen hun horizon verbreden”, denkt Destoop. Hij is dan ook erg tevreden dat één van de vier gigantische hallen – dit jaar wordt gezamenlijk 20.000m² expositieruimte met 190 exposanten gebruikt – volledig aan de pluimveesector gewijd zal zijn.
Destoop hoopt, net als veel van de Vlaamse standhouders, dat Nederlandse bezoekers niet alleen voor de ruim vijftig Nederlandse bedrijven komen, maar dat zij vooral ook de interactie met de belangrijkste spelers van de Vlaamse markt zullen zoeken. “Werkelijk ieder onderdeel van de pluimveehouderij zal vertegenwoordigd zijn”, laat Destoop weten: “Van voer tot apparatuur tot stalinrichting. Bovendien organiseren exposanten ook infosessies en discussies. Er zullen zelfs – ook op pluimveegebied – een aantal spraakmakende, nieuwe producten worden onthuld!” Met name de innovatie die Belgabroed zal onthullen, rondom de seminar pluimveehouderij, lijkt hem erg interessant.
“Werkelijk ieder onderdeel van de pluimveehouderij zal vertegenwoordigd zijn”
Hoewel Destoop zelf de pluimveeseminar organiseert, is hij blij dat deze pas aan het eind van de dag plaatsvindt: “Op deze manier kunnen pluimveehouders overdag de beurs met exposanten bezoeken, waar de veeteeltsector nóg sterker vertegenwoordigd is dan de afgelopen editie.” Vanwege de seminar (op 16 februari, vanaf 18.15 uur), is de vrijdag het interessantst voor houders van leghennen en vleeskuikens. Maar hal vier, die vrijwel geheel gericht is op de pluimveehouderij, is op alle drie de dagen te bezoeken. Wie een seminar wil bijwonen, hoeft daarvoor niet extra te betalen. Wel dient men zich vooraf aan te melden, want vol is vol.
Tijdens elke seminar komen belangrijke, Nederlandse sprekers aan bod en naast het Belgische Boerenbond is ook LTO vertegenwoordigd. Op deze manier wil de organisatie een grensoverschrijdende kennisuitwisseling stimuleren. Veeteelt stopt tenslotte niet aan de landsgrens. Bovendien zijn de problematiek en uitdagingen in beide landen vaak gelijk. Denk alleen al aan de Fipronilcrisis, die zeker ook aan bod zal komen tijdens de pluimveehouderijseminar, met de titel: “Crisiscommunicatie, hoe pakken we dit aan?”
“Veeteelt stopt tenslotte niet aan de landsgrens”
Na afloop van de seminars, en op de beursvloer, worden hapjes en drankjes geserveerd. Destoop denkt dat ook daar de kracht van Agridagen ligt; een ontspannen sfeer, die ruimte biedt voor leuke en interessante ontmoetingen, tussen bezoekers en exposanten, maar ook tussen bezoekers onderling. Omdat de organisatie de Nederlandse invloed tijdens de volgende Agridagen, in 2020, nóg groter wil maken, hoopt Destoop ook zelf met Nederlandse pluimveebedrijven in gesprek te komen. “Ik hoop dat iedereen die wil participeren, of een goede tip heeft om het concept nóg beter te maken, ons zal benaderen.
Voor dit jaar is de exposantenhal inmiddels zo goed als uitverkocht. Bekijk hier de meest actuele lijst van exposanten.