De coronacrisis laat diepe sporen na in de prijsontwikkeling van een aantal agrarische producten. De lagere vraag vanuit het horeca-kanaal drukte de prijzen van frites-aardappelen, zuivel en pluimveevlees. De komende periode wordt de sector naast het coronavirus ook beïnvloed door andere uitdagingen, zoals het stikstofbeleid en een uitbraak van vogelgriep.
Door de lockdown in maart verschoof de consumptie van buitenshuis naar binnen. Consumenten besteedden minder bij foodservicebedrijven, zoals restaurants, hotels of fastfoodketens en juist meer bij de supermarkten. De vraag naar producten die relatief veel via het foodservicekanaal worden verkocht, zoals frites-aardappelen of pluimveevlees, nam af. Die lagere vraag zorgde voor een prijsdaling van deze agrarische producten.
Coronacrisis én vogelgriep
Waar de rest van de wereld over het coronavirus praat, heeft de pluimveesector met nog een ander virus te maken: de vogelgriep. Na ontdekking van deze zeer besmettelijke griepvariant in Nederland onder wilde vogels; kondigde het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) op 23 oktober een ophokplicht af. Die maatregel heeft niet kunnen voorkomen dat een bedrijf in Gelderland geruimd moest worden vanwege een aangetroffen besmetting. De situatie leek even onder controle, maar kort na de ruiming is bij nog een bedrijf in Gelderland vogelgriep vastgesteld. En de uitbraak lijkt niet voorbij.
Deze week constateerde de NVWA ook vogelgriep bij een eendenfokker in Gelderland. Als gevolg van deze ontdekkingen heeft een aantal landen, waaronder Zuid-Korea en Vietnam, aangegeven dat Nederlandse pluimveeproducten niet meer welkom zijn.
Fastfoodketens en restaurants
Deze vraaguitval komt bovenop de vraaguitval als gevolg van de coronacrisis. Veel fastfoodketens en restaurants nemen pluimveevlees af. De tijdelijke sluitingen van deze bedrijven in diverse landen leidden tot een lagere binnenlandse vraag en een daling van de export.
De daling van de vraag was veel sterker dan die van de productie, met een prijsval tot gevolg. De productie bij slachterijen nam met twee procent af en de prijzen lagen begin november zo’n 10 procent lager dan voor de coronacrisis.
Herstel vraag naar pluimveevlees volgend jaar
De huidige gedeeltelijke lockdown, een eventuele derde golf en het handhaven van beperkende maatregelen hebben ook in 2021 een negatief effect op de vraag vanuit de foodservicekanalen. Daarentegen zijn er ook factoren die juist voor een hogere vraag kunnen zorgen. Volgend jaar zal de koopkracht in Nederland en andere landen van de Europese Unie (EU) afnemen als gevolg van een hogere werkloosheid. Als consumenten minder te besteden hebben, zijn ze geneigd om voor goedkopere substituten te gaan. Pluimveevlees kan het dan winnen van duurdere vleesvarianten. Daarnaast blijft kip wereldwijd een van de populairste vleessoorten. De EU verwacht een stijging van de vraag naar pluimveevlees van 1,3 procent in 2021.
De vraag zal wellicht toenemen, maar het aanbod vanuit Nederland staat onder druk. De hoge concurrentie uit andere landen zorgt voor uitdagende marktomstandigheden. Daarnaast geldt de landelijke beëindigingsregeling om de stikstofdepositie op gevoelige Natura-2000 gebieden terug te dringen, ook voor pluimveehouders. Voor 2021 verwacht ABN AMRO daarom dat na de daling van 2020 van 2 procent, de volumes in 2021 met slechts 1 procent herstellen.
Bron: ABN AMRO