De pluimveesector was zeer goed vertegenwoordigd op de Agridagen 2018, de eerste grote agrarische beurs van dit jaar waarop de pluimveebedrijven zich toonden. De beursvloer was verdeeld over vier hallen, waarbij de vierde hal volledig werd bezet door bedrijven behorende tot de pluimveebranche. Dat betekende een nieuw hoogtepunt voor wat betreft de inbreng vanuit de sector. Belgabroed koos er zelfs voor om het lanceren van ‘NestBorn’ tijdens deze beurs te doen, ook al een teken dat de Agridagen populair zijn onder pluimveehouders.
Er waren opvallend veel bezoekers en exposanten uit Nederland te zien op het Belgische beursterrein, die net over de grens was opgebouwd. Terugkerend thema bij de standhouders is duurzaamheid en het hart voor de sector. Onder meer Vencomatic, Fancom, Roxell, Agromax, Big Dutchman en Hotraco Agri presenteerden hun oplossingen voor het verduurzamen van de sector. De innovaties die werden getoond liepen uiteen van nieuwe voermengels tot betere software voor het beheersen van het stalklimaat. Duidelijk was wel dat de pluimveebedrijven niet stil zitten.
Dierenwelzijn
Erik Hoeven van Belgabroed: “Wij merken tijdens deze beurs dat zowel onze collega-bedrijven als de bezoekers meer en meer vragen naar systemen en oplossingen die het dierenwelzijn verbeteren. Dat is niet alleen in Nederland, maar ook in België een steeds belangrijker punt. Het is dan ook niet voor niets dat wij na tweeënhalf jaar ontwikkelingstijd juist deze beurs hebben uitgekozen om het NestBorn-systeem, dat ontwikkeld is om uitkomen in de stal bij vleeskuikenbedrijven te bevorderen, hier te presenteren.”
Zorg en Passie
Ook Jan Nelissen van Vitelia merkt dat de bezoekers met veel vragen over dierenwelzijn bij hem aan de stand komen: “Wij hanteren de slogan Zorg & Passie, omdat wij denken dat dit de weg is die we met zijn allen moeten opgaan. Het moet anders. Dit tonen wij ook op de website eigenvoer.nl. Ik heb vandaag ontzettend veel mensen gesproken die dit principe omarmen. Tijdens ons pluimveesymposium in mei zal dat ook weer het thema zijn”, aldus de verkoopadviseur vleeskuikens van Vitelia.
Geslaagde missie
Het Belgische bedrijf Spoormans viert haar zeventig jarig bestaan en deelde tijdens de beurs als presentje daarom ‘gele emmertjes’ uit met daarop 70 geschreven. Vele bezoekers – met name kinderen – liepen daardoor de gehele beursdag rond met deze opvallende gadget. De organisatie sprak na afloop van een zeer geslaagde beurs. Tom Destoop: “Ons doel was om Belgische en Nederlandse veetelers bij elkaar te brengen en kennis uit te wisselen. Omdat werkelijk ieder onderdeel van de pluimveehouderij vertegenwoordigd was – van voer tot apparatuur tot stalinrichting – zijn wij in die missie geslaagd. Bovendien waren de infosessies en discussies allen druk bezocht.”