De consumentenprijs van pluimveevlees is in juli en augustus iets gestegen. Ook de prijzen af boerderij en op het niveau van de producenten zijn in deze periode omhoog gegaan. In de zomermaanden – zeker dit jaar met de hoge temperaturen – was het aanbod van vleeskuikens iets lager, terwijl de vraag naar pluimveevlees op peil bleef.
Prijsontwikkeling
De prijs van pluimveevlees in de supermarkt is de laatste maanden iets verder gestegen. In mei was de index 111 en deze is gestegen tot een kleine 113 in augustus. Dit betekent hogere prijzen voor de kipproducten in het winkelschap. Ook de prijzen voor de producten af slachterij zijn in juli en augustus iets gestegen. De index is in augustus 101 punten (2015=100). Slachterijen ontvangen iets hogere prijzen voor hun producten bij afzet naar de retail.
De prijzen af boerderij zijn in de maanden juli en augustus gestegen. Al vanaf februari is er een opgaande lijn in de prijzen. In februari was de index 96 en die steeg geleidelijk via 100 in juni naar 102 in augustus. Door de hoge temperaturen deze zomer was het aanbod van vleeskuikens iets lager. Bij een kleiner aanbod is er ruimte voor een prijsstijging, omdat de slachterijen toch de volledige capaciteit willen benutten. Volgens het normale seizoenspatroon vlakt de stijging van de prijzen in de zomermaanden af, maar dit jaar bleven de prijzen stijgen door de gelijkblijvende vraag naar pluimveevlees.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd.
De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs in Nederland, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.
Bron: Agrimatie, 21-11-2018