Supermarktketen Jumbo heeft samen met verschillende leveranciers en boeren een nieuwe diervriendelijkere kalkoenketen opgezet en brengt sinds kort kalkoenvlees met een ster Beter Leven keurmerk (BLK) in de schappen. Jumbo is volgens eigen zeggen daarmee de eerste supermarkt in Nederland met een dergelijke formule.
Om welke kalkoenbedrijven het gaat kan de organisatie niet aangeven. De supermarkt werkt voor het verduurzamen van de kalkoenketen samen met leveranciers en doet niet direct zaken met de boeren. Kalkoenen met 1 ster Beter Leven zijn van een langzaam groeiend ras en hebben dertig procent meer ruimte dan in bedrijven waar gangbare kalkoenen worden gehouden. Ook is er daglicht in de stallen en hebben de dieren een overdekte uitloop. Er is daarnaast afleidingsmateriaal in de stal.
Hele kerstkalkoen met BLK
Vanaf half december kunnen klanten bij Jumbo ook terecht voor een hele kalkoen met 2 sterren BLK voor het kerstdiner. Kalkoenen met 2 sterren Beter Leven keurmerk hebben meer ruimte en een vrije uitloop in plaats van een overdekte uitloop.
De kalkoenhanen hebben een minimale slachtleeftijd van 126 dagen en hennen van minstens 98 dagen. Bedrijven mogen starten met maximaal tien dieren van zeven weken oud. Na nog zeven weken mogen er hoogstens 6,25 dieren per vierkante meter worden gehouden met een totaal levend gewicht van maximaal 35 kg per vierkante meter.
Over hoe kalkoen het doet bij de consument, of het vooral een seizoensproduct is en of er een verschuiving plaatsvindt naar een meer jaarrond vleesproduct kan Jumbo vanwege het concurrentiegevoelige karakter geen uitspraken doen.
Vleesaanbod diervriendelijker maken
Het kalkoenassortiment met keurmerk is onderdeel van een groter diervriendelijk aanbod vleesproducten van Jumbo. De onderneming maakte in de afgelopen maanden veel werk van het diervriendelijker maken van het vleessegment.
Zo verdubbelde de retailer dit jaar al het aanbod kip met 1 ster BLK. Vleeskuikenbedrijven die dit keurmerk willen, moeten dieren van een trager en sterker groeiend ras nemen en zorgen voor meer ruimte en daglicht en voor afleidingsmateriaal. Bedrijven krijgen een jaar de tijd voor de bouw van de voorgeschreven overdekte uitloop.
Vleeskippen met 2 sterren Beter Leven zitten met gemiddeld dertien dieren per vierkante meter tegen achttien dieren in de gangbare pluimveehouderij. Ze hebben naast een overdekte uitloop ook één vierkante meter vrije uitloop naar buiten. De 2 sterren-kippen gaan met 56 dagen naar de slacht. Bij kippen in de gangbare houderij is dit tussen de 35 en 42 dagen. Het transport naar het slachthuis mag maximaal drie uur duren. In de gangbare houderij is dit maximaal 24 uur.
Het 3 sterren BLK geldt voor biologische vleeskuikens en voor dieren die met gemiddeld tien kippen per vierkante meter zitten, een overdekte uitloop hebben en over vier vierkante meter vrije uitloop naar buiten beschikken.
Nieuwe Standaard Kip: eigen etiket
“Het overige assortiment verse kipproducten van Jumbo voldoet aan de eisen van de Nieuwe Standaard Kip (NSK) en is daarmee volledig plofkipvrij”, aldus de retailer. De dieren hebben 35 procent meer ruimte en natuurlijk daglicht.
De Nieuwe Standaard Kip is een bedrijfslogo van Jumbo. De kipproducten met dit etiket komen van een langzaam groeiend ras dat 45 gram per dag groeit en slachtrijp is met 49 dagen. Deze kippen hebben meer leefruimte dan de plofkip, namelijk 13,5 dieren per vierkante meter in plaats van 21. Ze hebben tevens in de stallen daglicht, afleidingsmateriaal zoals strobalen en ze krijgen gestrooid graan. Uitloop naar buiten is niet verplicht op de bedrijven. De controle op de eisen voor NSK gebeurt door inspectie organisatie Isacert.
Huismerk met vlees heeft BLK of NSK
Verder moeten ook Jumbo huismerkproducten die vlees bevatten volledig voldoen aan de eisen van BLK of NSK. Zo zit op verse diepvriesmaaltijden met vlees, koelverse producten zoals pizza’s en op broodjes en broodsnacks met vlees standaard het BLK-keurmerk of in het geval van kip NSK.
Volgend jaar zijn ook Jumbo diepvriessnacks waaronder kipsaté en kipkroketten met 1 BLK-keurmerk in de winkels verkrijgbaar.
Werken aan beter dierenwelzijn
Het keurmerk Beter Leven werd tien jaar geleden door de Dierenbescherming in het leven geroepen. Er namen toen zes pluimveebedrijven deel aan de eerste opzet voor het keurmerk dat met eisen voor dierenwelzijn bedrijven in de veehouderij diervriendelijker wil maken. Inmiddels kregen honderd miljoen dieren bij ruim vijftienhonderd bedrijven een beter leven met onder meer ruimte, daglicht en afleidingsmateriaal.