Het jaar 2021 is fiscaal afgesloten en de omzetbelasting over het vierde kwartaal is ingediend. Kortom: tijd om de balans op te maken. Hoe heeft uw bedrijf het afgelopen jaar gedraaid en hoe zit het met uw kostprijs? Waar kunt en gaat u op sturen?
Dit is het moment om uw koers voor het komende jaar te bepalen. ABAB heeft de cijfers uit de pluimveemonitor 2021 beschikbaar. ABAB zet de belangrijkste cijfers voor de diverse sectoren op een rij.
Leghennenhouderij
Onze benchmark voor de leghennenhouderij bestaat uit een combinatie van scharrel- en 1 ster-bedrijven. De voerwinst van deze groep daalde in 2021 gedaald met € 1.20 naar € 4.20 per opgehokte hen. Deze daling is volledig toe te schrijven aan de stijging van de voerkosten. In de gemiddelde voerkosten zitten ook bedrijven die voer al eerder ingekocht hadden.
Na afloop van deze periode krijgen ook deze bedrijven te maken met aanzienlijk hogere voerprijzen. De gemiddelde kritieke voerwinst ligt rond de € 5.50 POH. Met de huidige voer- (en energie)prijzen zal dit de kostprijs aanzienlijk opdrijven. De ABAB pluimveemonitor geeft u direct een overzicht van uw huidige kostprijs. Kijk met dit gegeven of er actie nodig is en stel realistische doelstellingen op.
Moederdieren
De moederdierensector vormt in 2021 een uitzondering. Hier stegen de opbrengsten wel sterker dan de kosten. De combinatie van meer broedeieren (minder leegstand) en een hogere broedeiprijs geeft een extra omzet van ruim € 6 per opgehokte hen op jaarbasis. Hiertegenover staat dat de voerkosten ruim € 2.50 POH hoger zijn. De gemiddelde voerwinst komt uit op ruim € 14. De onderlinge verschillen zijn extreem groot.
Vleeskuikens
Bij de traditionele vleeskuikens daalde de voerwinst in 2021 ten opzichte van 2020 met € 3 per m2 naar € 65. Deze bedrijven leverden 362 kg af per m2. Ondanks dat de vleesprijs over geheel 2021 een klein herstel inzette (€ 0.87 per kg), daalt de voerwinst door de hogere voerkosten. Gelukkig stijgen de huidige vleesprijzen sterker, waardoor ook bij de huidige voerkosten een positieve voerwinst te realiseren is. De resultaten van het middensegment zijn wat vertroebeld, door de omschakeling van meerdere bedrijven naar 1 ster. Het gemiddelde van deze groep geeft hierdoor geeft zuiver beeld.
Persoonlijke situatie
Extern vergelijken is leuk, maar zoals we allemaal weten, bestaat het gemiddelde bedrijf niet. Natuurlijk wilt u weten hoe u presteert ten opzichte van uw buurman. Maar uw eigen resultaat, uw eigen kostprijs, uw eigen persoonlijke situatie blijft de basis voor uw koers.
Wonderdokters bestaan niet. Dat weet u ook! Als de resultaten tegenvallen, moet u snel schakelen. Het is een teken van kracht om tijdig een adviseur in te schakelen. Samen met een frisse blik naar de bedrijfsvoering kijken, een nieuwe koers uitzetten en eventueel structurele veranderingen doorvoeren. Verandering begint waar uw comfortzone stop. Durf deze grens op te zoeken!
Bron: ABAB