Donderdag debatteren de landbouwwoordvoerders over de exportkeuringen door de NVWA. In aanloop naar het debat hebben LTO Nederland, POV en Vee & Transport Nederland een gezamenlijke oproep ingebracht. De Kamerleden worden opgeroepen om de Europese richtsnoeren voor transportwaardigheid weer leidend te maken bij de exportkeuringen door de NVWA.
Rigide exportkeuringen
Voorop staat dat vee dat vervoerd wordt vitaal en transportwaardig moet zijn. Hiervoor is al jaren gebruik gemaakt van Europese criteria. Sinds 1 augustus is de NVWA echter met eigen strengere protocollen gaan werken. Dieren voor de export worden nu op een te rigide manier beoordeeld. Vee dat meer dan transportwaardig is, wordt nu door (aangeboren) schoonheidsfoutjes, zoals een kreukeloor, afgewezen voor de export. Dit heeft niet enkel economische gevolgen. Het draagt ook niets bij aan het dierenwelzijn als deze dieren moeten achterblijven.
Europese criteria voor transport
Dieren die op transport de grens over gaan krijgen eerst een exportkeuring. Voor de beoordeling of een dier transportwaardig is wordt gebruik gemaakt van Europese richtsnoeren. Deze criteria zijn opgesteld door een zestal Europese organisaties in dierenwelzijn, veevervoer en dierenartsen en stellen eisen aan de gezondheid en fitheid van het dier voor transport.
NVWA
De NVWA eist nu aanvullende protocollen van de sector. De extra gevraagde lijsten leveren echter een onevenredige administratieve lastenverzwaring op en voegen niets toe aan dierenwelzijn of verbetering van het transport. De sector benadrukt dat er al een protocol met brede consensus is; namelijk de EU richtsnoeren voor transportwaardigheid.
Bron: LTO Nederland