De markt van de vleespluimveehouderij is momenteel gespannen. De prijs voor traditionele vleeskuikens staat sterk onder druk door goedkopere, buitenlandse producten. De afzet stagneert tijdelijk door de coronacrisis. Dat de markt zo kan schommelen, waren we niet meer gewend. Gaat u hierdoor twijfelen of uw huidige marktsegment nog wel bij u past?
Vergelijken van rendement vleespluimveehouderij
Voor ondernemers is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van de markt waarvoor zij produceren. Om hier meer inzicht in te krijgen heeft ABAB Accountants en Adviseurs het kengetal ‘productieresultaat’ ontwikkeld. Met dit kengetal zijn alle typen bedrijven, van traditioneel tot biologisch, in rendement vergelijkbaar. Dit ondanks het feit dat ze het op gebied van voerwinst nog zo verschillend zijn. Het kengetal zorgt ervoor dat een pluimveehouder snel inzichtelijk krijgt hoe het rendement werkelijk moet worden beoordeeld en of dit in zijn geval voldoende is.
Welke markt past bij u?
Wanneer we het productieresultaat van de afgelopen jaren van de verschillende marktsegmenten met elkaar vergelijken, zien we dat in 2018 en 2019 de traditionele vleespluimveehouder een hoger productieresultaat wist te scoren. Daarbij geldt: hoe hoger de vleesproductie per m2, des te beter het productieresultaat. Massa is dus kassa.
Daartegenover staat dat de grote afhankelijkheid van de internationale handel dit marktsegment zeer volatiel maakt, met hoge pieken en diepe dalen. Als pluimveehouder moet u dus zorgen dat u voldoende buffer heeft om de periode van lage prijzen te kunnen overbruggen. Als norm hanteren we daarvoor een bedrag van 20% van de voerwinst, oftewel € 17 per m2. Dit is gelijk aan de jaarlijks gewenste reservering.
Afzetmarkt vleespluimveehouderij
Momenteel is de afzetmarkt van vleeskuikens in het middensegment of in een traag groeiend segment veel stabieler. Zowel de vraag als de vleesprijs in deze segmenten heeft relatief weinig last van de verstoorde markt. Wanneer we het rendement van het productieresultaat van deze bedrijven vergelijken, zien we dat zij de achterstand ten opzichte van de traditionele pluimveehouders in 2018 en 2019 snel inlopen.
Actuele markt is momentopname
De keuze voor welk marktsegment u wilt produceren, moet niet afhankelijk zijn van de actualiteit. De principes van het desbetreffende segment moeten passen bij uw competenties. Als u kiest voor zekerheid en eventueel ontzorgt wilt worden, past een concept met meer toegevoegde waarde goed. Deze ondernemers krijgen momenteel ook de bevestiging dat het goed geweest is om trouw te blijven aan hun concept, ondanks het lagere rendement in eerdere jaren.
Onderscheiden in handelsvrijheid
Wilt u zich onderscheiden in handelsvrijheid en wilt u de competitie om te produceren tegen de laagste kostprijs aangaan, dan blijft de traditionele markt voor u de beste uitdaging. Het extra verdiende geld in 2018 en 2019 heeft gezorgd voor een goede en gezonde buffer. Het tijdelijke dal mag geen problemen opleveren. Is dit wel het geval, dan moet u zich de vraag stellen of dit marktsegment nog wel het best bij u past. Maak deze overweging echter niet op basis van emotie en dagwaarde. Beoordeel het rendement op langere termijn en combineer dit met uw competenties en visie.
Bron: ABAB