Uit een onafhankelijk onderzoek van het Duitse opinie-onderzoeksbureau Civey is gebleken dat pluimveevlees veruit de meest populaire vleessoort onder jongeren is.
In het onderzoek ‘Geflügelfleisch und die Gen Z’ werden duizend jongeren tussen de 16 en 29 jaar ondervraagd over het onderwerp ‘vleesconsumptie’. Bijna vijftig procent van de respondenten eet het vaakst pluimveevlees. Gevolgd door rundvlees, waar 24 procent de voorkeur aan geeft. Minder dan acht procent geeft aan geen vlees te eten. Hierbij is wel duidelijk verschil te zien tussen man en vrouw: slechts vier procent van de mannen eet geen vlees, terwijl dat bij de vrouwen twaalf procent is. Vrouwen eten doorgaans vaker pluimveevlees dan mannen.
Smaak het belangrijkst
Tachtig procent van de ondervraagden eet minstens één keer per week gevogelte als kip, kalkoen of eend. Dit doet 45 procent drie dagen per week of vaker. Een goede smaak is de meest voorkomende reden voor het eten van pluimveevlees. Dit geldt voor 62 procent van de ondervraagden. Een hoog eiwitgehalte wordt door 58 procent aangegeven als belangrijkste motivatie, terwijl 39 procent kiest voor gevogelte vanwege de voedingswaarde.
Een gemakkelijke bereiding is voor 36 procent van de ondervraagden reden om voor pluimveevlees te kiezen. Duurzaamheid is voor slechts zeven procent een reden voor consumptie van pluimveevlees.
Toekomst van pluimveevlees ziet er goed uit
Omdat zeventig procent van de ondervraagde jongeren aangeeft pluimveevlees een belangrijk onderdeel in de voeding te vinden, ziet de toekomst voor pluimveevlees er in Duitsland in elk geval goed uit. Dertig procent van de jongeren wil zelfs nog meer pluimveevlees gaan eten in de komende twee jaar.
Jongeren maken bewuste keuzes
Voor ‘Generatie Z’ (Gen Z), zoals de jongere generatie ook wel wordt genoemd, is eten heel belangrijk. Volgens de enquête van onderzoeksbureau Civey, in opdracht van de Centrale Vereniging van de Duitse Pluimveesector (ZDG), maakt bijna tachtig procent van de jongeren een bewuste keuze over wat er dagelijks op hun bord komt. Voor 76 procent van de respondenten is smaak daarbij de belangrijkste factor. Een lage prijs, goede voedingsstoffen en een gemakkelijke bereiding zijn voor vijftig procent doorslaggevend bij de voedselkeuze. Aspecten zoals duurzaamheid of regionaliteit zijn voor ongeveer 25 procent van belang.
Tekst: Gerben Hofman