De prijzen van pluimveevlees geven een stabiel beeld in alle schakels in de keten. De opbrengstprijzen voor de vleeskuikenhouders zijn al een langere periode nagenoeg onveranderd. De prijzen voor de producten af slachterij waren gedurende de zomermaanden ook redelijk vast. De consumentenprijzen laten kleine schommelingen zien, maar sinds april is de prijs nagenoeg niet veranderd.
Prijsontwikkeling
De prijzen van pluimveevlees in de supermarkt zijn in de zomermaanden van 2017 gelijk gebleven. Van maand tot maand zijn er wel kleine schommelingen, maar sinds april is de prijsindex op het niveau van 120 gebleven. Wel is de index duidelijk hoger ten opzichte van een jaar geleden: in september 2016 was de index namelijk 115. De supermarkten vragen dus nu hogere prijzen voor hetzelfde product. De prijzen voor de producten af slachterij zijn in september iets gestegen. De index was toen 102 punten. Volgens het seizoenspatroon gaan de prijzen in het najaar iets dalen.
De opbrengstprijzen voor de pluimveehouders zijn in augustus en september exact gelijk gebleven. De index is al meerdere maanden net onder 107 punten. Op de markt is vraag en aanbod voor vleeskuikens al een langere periode redelijk in evenwicht. Een deel van de vleeskuikenhouders is in 2016 omgeschakeld naar concepten (kip van Morgen varianten). Ook op deze markt is er evenwicht in vraag en aanbod.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd. De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs in Nederland, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.
Bron: Agrimatie