Stagiair Gydo van den Boomen van HAS Hogeschool in Den Bosch heeft in de afgelopen maanden voor Coppens Diervoeding onderzocht wat de potentie van de nieuwe alternatieve vleeskuikenconcepten is binnen de Nederlandse vleeskuikensector.
Grote retailorganisaties willen het traditionele kippenvlees in eigen schappen volledig gaan vervangen door kippenvlees van een eigen concept, zoals de Goed Nest Kip van kuikenslachterij Plukon bij Albert Heijn en de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo. Wanneer dit gebeurt, kan ruim 20% van het aantal kuikenplaatsen in Nederland over naar een dergelijk concept. Dit zorgt voor een aanzienlijke verandering in de hoeveelheid vleeskuikens in Nederland.
Veel bedrijven binnen de vleeskuikensector, waaronder enkele fokkerijen, broederijen en slachterijen, zijn positief over deze concepten. Zij hopen en verwachten dat deze concepten een stabiele vraag in de Nederlandse markt gaan invullen.
Vleeskuikenhouders gaan ondanks de financiële voordelen echter niet direct massaal om naar de nieuwe vleeskuikenconcepten. Ze willen eerst duidelijkheid over het concept. De veranderingen die plaatsvinden wanneer zij omschakelen, zorgen nog voor onduidelijkheid, blijkt uit het onderzoek. Met name omdat het allemaal nieuw is. Om aan de vraag naar conceptvlees te kunnen voldoen, zijn voldoende aangesloten vleeskuikenhouders nodig. Momenteel zijn veel vleeskuikenhouders zich nog aan het oriënteren op de verschillende concepten.
Meer informatie
Coppens Diervoeding
Haverdijk 6a
5704 RC Helmond
T.: +31 (0)492 531600
E.: info@coppens.nl
W.: www.coppens.nl